Sunday, August 12, 2018

REHAT 5 BULAN - KECEDERAAN BAHU

Assalaamualaikum wbt,

Mohon maaf pada semua pembaca , aku rehat 5 bulan akibat kecederaan bahu sejak 27 Feb dan pembedahan bahu dilakukan pada 20 Mac 2018. 
(A bone spur (osteophyte) is a bony growth formed on normal bone. ... It's usually smooth, but it can cause wear and tear or pain if it presses or rubs on other bones or soft tissues such as ligaments, tendons, or nerves in the body. Common places for bone spurs include the spine, shoulders, hands, hips, knees, and feet. )

KETIKA DOKTOR PAKAR TERANGKAN KECEDERAAN TERSEBUT

Mengikut kata doktor pakar tulang bahu memanjang dan menghimpit tendon.....atau rotator cuff....aku bukan faham sangat istilah doktor ni......kalau ada yang silap mohon maaf sesangat...


Macam biasalah,  bila dah sakit ni.....cuti lama dan akibatnya minat menulis di blog pun sentap.....sibuk dengan WA ....dengan kerja ofis dan kesan dari kecederaan ini ego pun sentap dan kesan psikologi memang amat ketara sesangat.

HARI KEDUA SELEPAS PEMBEDAHAN

Proses yang begitu lama, tunggu nak buka jahit dan buat fisioterafi....diam tak diam sudah masuk bulan ke lima....bahu semakin baik dan banyak perubahan...

SELEPAS JAHITAN DI BUKAK

BENANG2 JAHITAN
Alhamdulillah keadaan bahu semakin baik setiap kali buat fisio dan dijangka pulih sepenuhnya Disember 2018. In Shaa Allah.

Thursday, March 15, 2018

BERISTIGHFAR DAN BERTAUBAT DARIPADA DOSA

Assalaamualaikum wbt,

Telah mengkhabarkan kepadaku Abu Salamah bin Abdul Rahman dengan berkata, telah berkata Abu Hurairah RA : Saya telah  mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar (memohon keampunan) dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih daripada tujuh puluh kali." (Hadith riwayat Al-Bukhari, No. Hadith : 6307)

Pengajaran Hadith :
  1. Asal perkataan غفر adalah  ستر bermaksud menutup atau melindungi daripada dosa. Manakala mengucapkan istighfar adalah memohon keampunan dan pembebasan daripada dosa-dosa.
  2. Walaupun Rasulullah SAW adalah insan yang ma’sum (diampunkan dosanya yang telah lalu dan akan datang) Baginda senantiasa memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah SWT sekurang-kurangnya sebanyak 70 kali setiap hari.
  3. Sebagai umat Baginda yang tidak sunyi daripada melakukan dosa sewajarnya sentiasa lebih banyak memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah SWT pada setiap masa.
Sumber rujukan :
1. Kitab Sahih Al-Bukhari
2. Kitab Nuzhatul Muttaqin Syarh Riayadus Salihin

Thursday, December 21, 2017

KEBENARAN ITU ADALAH KETENANGAN

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abi Muhammad Al Hasan bin Ali bin Abi Talib RA katanya : Aku telah menghafal daripada Rasulullah SAW : "Tinggalkanlah apa yang meragukanmu kepada sesuatu yang tidak meragukanmu kerana kebenaran/kejujuran itu ketenangan dan sifat dusta itu mendatangkan keraguan.
(Hadith Sahih riwayat At-Tirmizi, No.Hadith : 2518)

Pengajaran Hadith :
 
  1. Maksud perkataan الريبة adalah meninggalkan apa yang mendatangkan syak (keraguan) dalam hati pada sesuatu perkara dan berpegang kepada sesuatu yang tidak mendatangkan syak (keraguan) pada perkara tersebut.
  2. Galakan untuk bersifat benar kerana itu adalah sumber kepada kebaikan dan peringatan untuk menjauhi sifat dusta kerana itu adalah punca bagi setiap keburukan.
  3. Hendaklah seseorang itu menjauhi perkara yang mendatangkan syubhah (keraguan) kepadanya dan berpegang kepada perkara yang jelas lagi nyata kerana sesiapa yang menjauhi perkara syubhah maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Sebaliknya sesiapa yang terjatuh dalam perkara syubhah, maka dia telah jatuh dalam perkara yang haram.
 
Sumber rujukan :
1. Kitab Jami’ At-Tirmizi
2. Kitab Nuzhatul Muttaqin Syarh Riyadus Salihin

Sunday, December 10, 2017

KEUTAMAAN IKHLAS

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan harta kamu, tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu."

(Hadith riwayat Muslim, No. Hadith : 2564)
1. Ganjaran pahala  di atas setiap amalan adalah bergantung kepada hati yang benar-benar ikhlas dan niat yang benar.
2. Kepentingan menjaga niat agar hati sentiasa benar dan bersih daripada sifat-sifat mazmumah serta membuahkan sifat taqwa kepada Allah SWT.
3. Kepentingan menjaga amalan hati terlebih mendahului daripada amalan yang dilakukan oleh anggota badan kerana hanya amalan yang  dilakukan dengan ikhlas akan diterima dalam setiap amalan yang disyariatkan.


Sumber rujukan :
 
1- Kitab Sahih Muslim
2- Kitab Nuzhatul Muttaqin Syarh Riyadus Salihin.

Friday, November 3, 2017

MEMBERI PERTOLONGAN KEPADA KAWAN DAN SAHABAT

Assalaamualaikum wbt,


Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, pada suatu masa kami di dalam perjalanan, tiba-tiba datanglah seorang lelaki yang menunggang binatang, lalu dia memandang ke kanan dan ke kiri. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mempunyai kenderaan lebih hendaklah diberikan kepada orang yang tidak ada kenderaan dan sesiapa yang mempunyai bekalan lebih diberikan kepada orang yang tidak ada mempunyai bekalan.” Seterusnya Baginda menyebut berbagai-bagai lagi harta yang patut dibelanjakan, sehinggalah kami semua faham dan sedar bahawa sesiapa pun di antara kami mempunyai harta yang banyak dan berlebihan daripada keperluan sendiri. Maka mereka tidak lagi berhak ke atas harta-harta tersebut.
 Riwayat Muslim) 
Huraian Hadith :

  1. Memberi bantuan kepada orang Islam yang perlu pertolongan sama ada semasa bermukim atau pun musafir dituntut oleh Islam supaya terlaksana kesamarataan antara muslimin.
  2. Islam tidak menentukan cara atau bentuk bantuan yang akan diberikan oleh seseorang kepada orang lain, asalkan bantuan itu dapat memberi faedah seperti menumpangkan kenderaan, memberi makanan, minuman dan lain-lain meliputi semua perkara yang diperlukan oleh seseorang yang berada di dalam keadaan kesusahan.
  3. Tolong-menolong tidak terbatas kepada makanan dan minuman malahan mencakupi semua keperluan hidup. 
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Monday, October 23, 2017

RUMAHKU SYURGAKU - TANAMAN LUAR RUMAH RUMAH (BAB 17)

Assalaamualaikum wbt,


Aku mencabar diri aku dan memang banyak tenaga dan masa aku gunakan untuk membersihkan kawasan belakang rumah untuk aku bercucuk tanam....kawasan ini bawah talian voltan tinggi TNB, tetapi ketinggian dan jarak dari rumah adalah jarak selamat...

Cabaran lain adalah tanah ini penuh dengan batu  dan bahan buangan binaan selain dipenuhi lalang dan rumput tebal..aku sedikit demi sedikit, meracun rumput dan memotong menggunakan sabit dan mesin rumput mini...


CABARAN JUGAK NAK BERSIHKAN KAWASAN LALANG NI DULU DAN SEMAK TEBAL

Aku ada tanam pokok serai,  satu pokok nangka, beberapa pokok jambu batu, ubi kayu, satu pokok durian siam , satu pokok mangga siam, 2 pokok kelapa matag dan 2 pokok rambutan jenis  anak sekolah semuanya di tanam di luar rumah.

RAMBUTAN JENIS ANAK SEKOLAH


Zaman kanak-kanak aku sangat nakal dan masa tu aku memang banyak kali mencuri buah mangga, rambutan dan kelapa dari rumah orang...." Ya Allah Kau Ampuni Dosa2 ku " dan moga jiran2 lama dapat memaafkan aku walaupun memang sudah lama tidak berjumpa mereka.  Aku memasang niat, semua pokok buah yang aku tanam luar rumah ini,  jika diambil oleh anak2 jalanan atau siapa saja aku dah niat sedekah termasuk kepada tupai2 dan burung- burung yang singgah makan semua buah2 yang telah masak ini.....

SEBELAH KIRI TU POKOK NANGKA MADU

SERAI WANGI TU JIRAN AKU YANG TANAM...SUBUR SANGAT2 SERAI TU

MASIH ADA SEMAK DAN RUMPUT KASAR
VIEW BELAKANG RUMAH AKU...

Akan update pokok terkini selepas satu tahun dan selepas 2 tahun berkebun di sini nanti....ada yang sangat2 subur dan ada yang kurang menjadi.....

BERTOLAK- ANSUR DALAM HAL JUAL BELI

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Jabir RA bahawasanya Nabi SAW membeli daripadanya seekor unta, “lalu Baginda Rasulullah SAW membayar harganya melebihi daripada harga yang ditentukan.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Huraian Hadith :
  1. Islam menggalakkan bertolak-ansur dalam amalan berjual beli.
  2. Diharuskan membayar lebih daripada harga yang ditentukan dalam hal berjual beli lebih-lebih lagi kepada golongan yang susah.
  3. Islam menyuruh supaya redha meredhai di antara satu sama lain ketika berjual beli.

Sumber :  Kitab Riyadhus Salihin