Sunday, December 10, 2017

KEUTAMAAN IKHLAS

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa dan harta kamu, tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu."

(Hadith riwayat Muslim, No. Hadith : 2564)
1. Ganjaran pahala  di atas setiap amalan adalah bergantung kepada hati yang benar-benar ikhlas dan niat yang benar.
2. Kepentingan menjaga niat agar hati sentiasa benar dan bersih daripada sifat-sifat mazmumah serta membuahkan sifat taqwa kepada Allah SWT.
3. Kepentingan menjaga amalan hati terlebih mendahului daripada amalan yang dilakukan oleh anggota badan kerana hanya amalan yang  dilakukan dengan ikhlas akan diterima dalam setiap amalan yang disyariatkan.


Sumber rujukan :
 
1- Kitab Sahih Muslim
2- Kitab Nuzhatul Muttaqin Syarh Riyadus Salihin.

Friday, November 3, 2017

MEMBERI PERTOLONGAN KEPADA KAWAN DAN SAHABAT

Assalaamualaikum wbt,


Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, pada suatu masa kami di dalam perjalanan, tiba-tiba datanglah seorang lelaki yang menunggang binatang, lalu dia memandang ke kanan dan ke kiri. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mempunyai kenderaan lebih hendaklah diberikan kepada orang yang tidak ada kenderaan dan sesiapa yang mempunyai bekalan lebih diberikan kepada orang yang tidak ada mempunyai bekalan.” Seterusnya Baginda menyebut berbagai-bagai lagi harta yang patut dibelanjakan, sehinggalah kami semua faham dan sedar bahawa sesiapa pun di antara kami mempunyai harta yang banyak dan berlebihan daripada keperluan sendiri. Maka mereka tidak lagi berhak ke atas harta-harta tersebut.
 Riwayat Muslim) 
Huraian Hadith :

  1. Memberi bantuan kepada orang Islam yang perlu pertolongan sama ada semasa bermukim atau pun musafir dituntut oleh Islam supaya terlaksana kesamarataan antara muslimin.
  2. Islam tidak menentukan cara atau bentuk bantuan yang akan diberikan oleh seseorang kepada orang lain, asalkan bantuan itu dapat memberi faedah seperti menumpangkan kenderaan, memberi makanan, minuman dan lain-lain meliputi semua perkara yang diperlukan oleh seseorang yang berada di dalam keadaan kesusahan.
  3. Tolong-menolong tidak terbatas kepada makanan dan minuman malahan mencakupi semua keperluan hidup. 
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Monday, October 23, 2017

RUMAHKU SYURGAKU - TANAMAN LUAR RUMAH RUMAH (BAB 17)

Assalaamualaikum wbt,


Aku mencabar diri aku dan memang banyak tenaga dan masa aku gunakan untuk membersihkan kawasan belakang rumah untuk aku bercucuk tanam....kawasan ini bawah talian voltan tinggi TNB, tetapi ketinggian dan jarak dari rumah adalah jarak selamat...

Cabaran lain adalah tanah ini penuh dengan batu  dan bahan buangan binaan selain dipenuhi lalang dan rumput tebal..aku sedikit demi sedikit, meracun rumput dan memotong menggunakan sabit dan mesin rumput mini...


CABARAN JUGAK NAK BERSIHKAN KAWASAN LALANG NI DULU DAN SEMAK TEBAL

Aku ada tanam pokok serai,  satu pokok nangka, beberapa pokok jambu batu, ubi kayu, satu pokok durian siam , satu pokok mangga siam, 2 pokok kelapa matag dan 2 pokok rambutan jenis  anak sekolah semuanya di tanam di luar rumah.

RAMBUTAN JENIS ANAK SEKOLAH


Zaman kanak-kanak aku sangat nakal dan masa tu aku memang banyak kali mencuri buah mangga, rambutan dan kelapa dari rumah orang...." Ya Allah Kau Ampuni Dosa2 ku " dan moga jiran2 lama dapat memaafkan aku walaupun memang sudah lama tidak berjumpa mereka.  Aku memasang niat, semua pokok buah yang aku tanam luar rumah ini,  jika diambil oleh anak2 jalanan atau siapa saja aku dah niat sedekah termasuk kepada tupai2 dan burung- burung yang singgah makan semua buah2 yang telah masak ini.....

SEBELAH KIRI TU POKOK NANGKA MADU

SERAI WANGI TU JIRAN AKU YANG TANAM...SUBUR SANGAT2 SERAI TU

MASIH ADA SEMAK DAN RUMPUT KASAR
VIEW BELAKANG RUMAH AKU...

Akan update pokok terkini selepas satu tahun dan selepas 2 tahun berkebun di sini nanti....ada yang sangat2 subur dan ada yang kurang menjadi.....

BERTOLAK- ANSUR DALAM HAL JUAL BELI

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Jabir RA bahawasanya Nabi SAW membeli daripadanya seekor unta, “lalu Baginda Rasulullah SAW membayar harganya melebihi daripada harga yang ditentukan.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Huraian Hadith :
  1. Islam menggalakkan bertolak-ansur dalam amalan berjual beli.
  2. Diharuskan membayar lebih daripada harga yang ditentukan dalam hal berjual beli lebih-lebih lagi kepada golongan yang susah.
  3. Islam menyuruh supaya redha meredhai di antara satu sama lain ketika berjual beli.

Sumber :  Kitab Riyadhus Salihin

Monday, September 25, 2017

SUNAT MENYAMPAIKAN BERITA GEMBIRA

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Ibrahim, dipanggil juga Abu Muhammad atau Abu Muawiyah Abdullah ibn Abu Aufa RA, “Bahawa Rasulullah SAW memberitahu berita gembira kepada isterinya Saidatina Khaidjah bahawa dia akan memperolehi sebuah rumah di Syurga yang dijadikan daripada permata, jauh daripada kebisingan dan juga permusuhan.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 
Huraian Hadith :

  1. Hadith ini menyatakan kelebihan Khadijah Ummu al-Mukminin RA, dia adalah isteri Rasulullah yang pertama. Rasulullah tidak mempunyai isteri selain semasa hayatnya, dia lah wanita pertama memeluk Islam, dia telah membantu Rasulullah SAW dengan harta dan dengan dirinya, Saidatina Khadijah wafat tahun kesepuluh selepas kebangkitan Rasulullah SAW.
  2. Syurga adalah satu pembalasan bagi orang yang beriman dan bertaqwa di mana segala nikmat-nikmat dapat dihitung banyaknya dan tidak pernah di dapati semasa hidup di dunia.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, August 9, 2017

'JADILAH SEORANG YANG PEMURAH'

Assaalaamualaikum wbt,


Daripada ‘Adi bin Hatim RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Takutlah kamu akan api neraka walaupun dengan bersedekah sebelah buah tamar.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith :

  1. Islam menggalakkan umatnya supaya suka bersedekah kerana ia akan mengeratkan hubungan silaturahim antara yang memberi dengan yang menerima.
  2. Orang yang suka bersedekah sama ada sedikit ataupun banyak akan menghindarkan dirinya daripada api neraka.
  3. Orang beriman digalakkan bersedekah walaupun dengan sesuatu yang amat sedikit (kerana tidak didapati yang lain) dan bersedekah itu akan menjadi perisai daripada api neraka.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, July 26, 2017

SIFAT ORANG MUNAFIK

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Tanda-tanda orang munafik ada tiga, iaitu apabila dia berbicara dia dusta, apabila dia berjanji tidak ditepati dan apabila diberi amanah dia khianati.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Ditambah dalam riwayat Muslim : Walaupun dia berpuasa, bersembahyang dan mendakwa diri Muslim. 
Huraian Hadith :
  1. Sifat munafik ialah salah satu sifat yang sangat dibenci oleh Allah SWT. Oleh itu, Umat Islam hendaklah menjauhi sifat tersebut.
  2. Tanda-tanda orang munafik ialah orang yang suka bercakap bohong, memungkiri janji apabila berjanji dan tidak menunaikan amanah.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin