Friday, July 14, 2017

TAKUT DENGAN SEKSAAN ALLAH SWT

Assalaamualaikum wbt,


Daripada an-Nu’man bin Basyir RA katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya ahli neraka yang paling ringan azabnya pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang diletakkan di bawah tapak kakinya dua bara api (neraka) yang mendidihkan otaknya sehingga dia tidak percaya bahawa ada orang lain yang lebih berat seksaan daripadanya. Pada hal dia lah orang yang paling ringan azabnya (daripada orang lain)”.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith :
  1. Umat Islam disuruh supaya takut dengan seksaan Allah SWT yang amat mengerikan pada hari kiamat.
  2. Allah SWT menyebut seksaan kepada manusia supaya mereka sentiasa berwaspada dan menjauhi segala larangan Allah SWT.
  3. Seksaan terhadap orang yang berdosa pada hari kiamat adalah tidak sama, masing-masing di azab berdasarkan amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia. 
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Friday, June 30, 2017

HARI RAYA AIDIL FITRI 2017

Assalaamualaikum wbt,

Kepada semua pembaca dan bloggers yang membaca blog aku Selamat Hari Raya Aidil Fitri 2017 dan Maaf Zahir Batin
dari kami sekeluarga ,


Wednesday, June 21, 2017

RUMAHKU SYURGAKU - TAMAN MINI BELAKANG RUMAH (BAB 16)

Assalaamualaikum wbt,

Sejak berpindah ke rumah baru, Februari 2015 ni aku banyak jugak menanam pokok di belakang rumah atas tanah yang sangat terhad iaitu lebih kurang 25 kaki x 40 kaki.....tetapi selepas dibuat tempat membasuh tinggal 13 kaki x 40 kaki sahaja...tapi aku seronok sebab bercucuk tanam pokok ni adalah hobi aku selain main golf....ianya macam satu terapi pada diri aku...bila tengok pokok jambu batu,lemon,limau kasturi dan pokok2 lain mendatangkan hasil.


TMN MINI SEBELUM DIBUAT TEMPAT MEMBASUH
VIEW DARI LUAR RUMAH

Kerja-kerja menambah dapur@tempat membasuh siap sepenuhnya hujung April 2016  dan aku mula menanam rumput jenis cow grass  dan menyusun semula pokok dalam pasu dan yang ditanam dalam tanah.....ada pokok yang terpaksa di tanam di luar rumah (entri lain).


TAMAN MINI BARU AKU



Pokok kari,daun pandan, nenas, jambu batu, cili api,pokok rambutan,  bunga kertas dan banyak lagi semua bercampur di taman kecik tu...


TANGGA BATU UNTUK KE KEBUN LUAR RUMAH

Cabaran menamam pokok di taman mini adalah ruang yang sempit, banyak batu pembinaan terdahulu dan tanah yang keras serta kurang subur.....tetapi kena banyak bersabar dan kena rajin membaja pokok tersebut dan meracun rumput dan daun pokok yang diserang serangga buah. Alhamdulillah.....dah merasa hasilnya... 


Friday, June 16, 2017

MASJID AL UMM 2017 (depan rumah aku)

Assalaamualaikum wbt,


      SYAHDU DAN TENANG DI SUASANA MAGHRIB BARU2 INI

VIEW MASJID KETIKA PENGURUSAN MENGUJI LAMPU KUBAH

Dah lama jugak aku tidak update tentang perkembangan Masjdi Al UMM. Aku difahamkan AJK Masjid yang sedang bertungkus lumus untuk memastikan Masjid ini dapat beroperasi dalam tahun 2017. Aku harap2 tulisan aku dibaca oleh penduduk sekitar Bandar Baru Bangi agar mereka tahu ada sebuah masjid yang begitu cantik dan masih dalam proses persiapan akhir dan akan beroperasi sedikit masa lagi. In Shaa Allah.

BINAAN UTAMA SEMUA SUDAH SIAP

Tahun lepas bulan September 2016, YAB Dato Azmin ali , Menteri Besar Selangor hadir untuk lawatan kerja dan menyerahkan sumbangan Kerajaan Negeri Selangor berjumlah RM 4 Juta untuk pembangunan dan menyiapkan Masjid ini, Alhamdulillah.....




Aku dah beberapa kali jugak membuat lawatan sendiri ke masjid ini dan naik ke atas bumbung untuk meninjau sekitar masjid....sempatlah jugak snap foto rumah aku dari tingkat atas masjid... 


          VIEW RUMAH AKU DARI TINGKAT ATAS MASJID

Aku dan seluruh penduduk Bandar Baru Bangi mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Selangor, YAB MB, AJK Sekretariat Masjid yang bertungkus lumus untuk memastikan masjid ini siap dan digunakan dalam waktu terdekat ini. In Shaa Allah. 

Tuesday, June 13, 2017

HINDARI PERKARA MAKSIAT KETIKA BERPUASA

Assalaamualaikum  wbt,

Daripada Abu Hurairah RA lagi katanya bahawa Nabi SAW bersabda : “Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan keji lagi buruk sedangkan dia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan di sisi Allah selain daripada lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya.” 
(Riwayat al-Bukhari) 
Huraian Hadith :
  1. Orang yang berpuasa sedangkan mereka tidak memelihara lidah (percakapannya) dan juga masih melakukan maksiat, tidak akan diberi pahala oleh Allah SWT ke atas puasa mereka selain lapar dan dahaga sahaja.
  2. Puasa yang paling istimewa di sisi Allah SWT ialah mereka yang dapat menahan lapar dan dahaga serta menjaga pancaindera mereka daripada melakukan maksiat dan dosa disamping menambahkan amal ibadat lain sepanjang mereka berpuasa.

Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, June 7, 2017

BERBUKA PUASA MENGIKUT KEPERLUAN

Assalaamualaikum wbt,


Daripada Umar bin al-Khattab RA katanya, Rasulullah SAW bersabda : “Apabila malam telah menghadap ke sebelah timur dan siang pula telah berlalu daripada barat kemudian matahari telah terbenam bermulalah waktu orang yang berpuasa itu berbuka.”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
  
Huraian Hadith :
  1. Rasulullah SAW telah pun mengajar umatnya akan cara-cara menentukan waktu berbuka puasa, melalui perbuatan Baginda sendiri ataupun petunjuk lain seperti berpandukan peredaran matahari dan sebagainya.
  2. Orang yang berpuasa dituntut menyediakan bahan makanan atau minuman sekadar keperluan sahaja dan tidak melampaui batasan sehingga sampai berlaku pembaziran.

Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

MEMPERTINGKATKAN AKHLAK YANG BAIK

Assalaamualaikum wbt,


Daripada Aishah RA katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya seseorang Mukmin itu dapat mencapai orang yang berpuasa yang mendirikan sembahyang sunat di tengah malam disebabkan akhlaknya yang mulia.” 
(Riwayat Abu Daud)
Huraian Hadith :
  1. Allah SWT memberi ganjaran yang amat tinggi kepada orang yang berakhlak mulia setaraf dengan orang yang berpuasa dan mendirikan sembahyang ditengah malam.
  2. Orang Islam hendaklah berusaha mempertingkatkan mutu akhlaknya yang mulia dalam kehidupan hariannya supaya setiap amalan yang dilakukan itu diterima oleh Allah SWT. 
Sumber :  Kitab Riyadhus Salihin