Monday, September 25, 2017

SUNAT MENYAMPAIKAN BERITA GEMBIRA

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Ibrahim, dipanggil juga Abu Muhammad atau Abu Muawiyah Abdullah ibn Abu Aufa RA, “Bahawa Rasulullah SAW memberitahu berita gembira kepada isterinya Saidatina Khaidjah bahawa dia akan memperolehi sebuah rumah di Syurga yang dijadikan daripada permata, jauh daripada kebisingan dan juga permusuhan.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 
Huraian Hadith :

  1. Hadith ini menyatakan kelebihan Khadijah Ummu al-Mukminin RA, dia adalah isteri Rasulullah yang pertama. Rasulullah tidak mempunyai isteri selain semasa hayatnya, dia lah wanita pertama memeluk Islam, dia telah membantu Rasulullah SAW dengan harta dan dengan dirinya, Saidatina Khadijah wafat tahun kesepuluh selepas kebangkitan Rasulullah SAW.
  2. Syurga adalah satu pembalasan bagi orang yang beriman dan bertaqwa di mana segala nikmat-nikmat dapat dihitung banyaknya dan tidak pernah di dapati semasa hidup di dunia.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, August 9, 2017

'JADILAH SEORANG YANG PEMURAH'

Assaalaamualaikum wbt,


Daripada ‘Adi bin Hatim RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Takutlah kamu akan api neraka walaupun dengan bersedekah sebelah buah tamar.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith :

  1. Islam menggalakkan umatnya supaya suka bersedekah kerana ia akan mengeratkan hubungan silaturahim antara yang memberi dengan yang menerima.
  2. Orang yang suka bersedekah sama ada sedikit ataupun banyak akan menghindarkan dirinya daripada api neraka.
  3. Orang beriman digalakkan bersedekah walaupun dengan sesuatu yang amat sedikit (kerana tidak didapati yang lain) dan bersedekah itu akan menjadi perisai daripada api neraka.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, July 26, 2017

SIFAT ORANG MUNAFIK

Assalaamualaikum wbt,

Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Tanda-tanda orang munafik ada tiga, iaitu apabila dia berbicara dia dusta, apabila dia berjanji tidak ditepati dan apabila diberi amanah dia khianati.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Ditambah dalam riwayat Muslim : Walaupun dia berpuasa, bersembahyang dan mendakwa diri Muslim. 
Huraian Hadith :
  1. Sifat munafik ialah salah satu sifat yang sangat dibenci oleh Allah SWT. Oleh itu, Umat Islam hendaklah menjauhi sifat tersebut.
  2. Tanda-tanda orang munafik ialah orang yang suka bercakap bohong, memungkiri janji apabila berjanji dan tidak menunaikan amanah.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Friday, July 14, 2017

TAKUT DENGAN SEKSAAN ALLAH SWT

Assalaamualaikum wbt,


Daripada an-Nu’man bin Basyir RA katanya, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya ahli neraka yang paling ringan azabnya pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang diletakkan di bawah tapak kakinya dua bara api (neraka) yang mendidihkan otaknya sehingga dia tidak percaya bahawa ada orang lain yang lebih berat seksaan daripadanya. Pada hal dia lah orang yang paling ringan azabnya (daripada orang lain)”.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith :
  1. Umat Islam disuruh supaya takut dengan seksaan Allah SWT yang amat mengerikan pada hari kiamat.
  2. Allah SWT menyebut seksaan kepada manusia supaya mereka sentiasa berwaspada dan menjauhi segala larangan Allah SWT.
  3. Seksaan terhadap orang yang berdosa pada hari kiamat adalah tidak sama, masing-masing di azab berdasarkan amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia. 
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Friday, June 30, 2017

HARI RAYA AIDIL FITRI 2017

Assalaamualaikum wbt,

Kepada semua pembaca dan bloggers yang membaca blog aku Selamat Hari Raya Aidil Fitri 2017 dan Maaf Zahir Batin
dari kami sekeluarga ,


Wednesday, June 21, 2017

RUMAHKU SYURGAKU - TAMAN MINI BELAKANG RUMAH (BAB 16)

Assalaamualaikum wbt,

Sejak berpindah ke rumah baru, Februari 2015 ni aku banyak jugak menanam pokok di belakang rumah atas tanah yang sangat terhad iaitu lebih kurang 25 kaki x 40 kaki.....tetapi selepas dibuat tempat membasuh tinggal 13 kaki x 40 kaki sahaja...tapi aku seronok sebab bercucuk tanam pokok ni adalah hobi aku selain main golf....ianya macam satu terapi pada diri aku...bila tengok pokok jambu batu,lemon,limau kasturi dan pokok2 lain mendatangkan hasil.


TMN MINI SEBELUM DIBUAT TEMPAT MEMBASUH
VIEW DARI LUAR RUMAH

Kerja-kerja menambah dapur@tempat membasuh siap sepenuhnya hujung April 2016  dan aku mula menanam rumput jenis cow grass  dan menyusun semula pokok dalam pasu dan yang ditanam dalam tanah.....ada pokok yang terpaksa di tanam di luar rumah (entri lain).


TAMAN MINI BARU AKU



Pokok kari,daun pandan, nenas, jambu batu, cili api,pokok rambutan,  bunga kertas dan banyak lagi semua bercampur di taman kecik tu...


TANGGA BATU UNTUK KE KEBUN LUAR RUMAH

Cabaran menamam pokok di taman mini adalah ruang yang sempit, banyak batu pembinaan terdahulu dan tanah yang keras serta kurang subur.....tetapi kena banyak bersabar dan kena rajin membaja pokok tersebut dan meracun rumput dan daun pokok yang diserang serangga buah. Alhamdulillah.....dah merasa hasilnya... 


Friday, June 16, 2017

MASJID AL UMM 2017 (depan rumah aku)

Assalaamualaikum wbt,


      SYAHDU DAN TENANG DI SUASANA MAGHRIB BARU2 INI

VIEW MASJID KETIKA PENGURUSAN MENGUJI LAMPU KUBAH

Dah lama jugak aku tidak update tentang perkembangan Masjdi Al UMM. Aku difahamkan AJK Masjid yang sedang bertungkus lumus untuk memastikan Masjid ini dapat beroperasi dalam tahun 2017. Aku harap2 tulisan aku dibaca oleh penduduk sekitar Bandar Baru Bangi agar mereka tahu ada sebuah masjid yang begitu cantik dan masih dalam proses persiapan akhir dan akan beroperasi sedikit masa lagi. In Shaa Allah.

BINAAN UTAMA SEMUA SUDAH SIAP

Tahun lepas bulan September 2016, YAB Dato Azmin ali , Menteri Besar Selangor hadir untuk lawatan kerja dan menyerahkan sumbangan Kerajaan Negeri Selangor berjumlah RM 4 Juta untuk pembangunan dan menyiapkan Masjid ini, Alhamdulillah.....




Aku dah beberapa kali jugak membuat lawatan sendiri ke masjid ini dan naik ke atas bumbung untuk meninjau sekitar masjid....sempatlah jugak snap foto rumah aku dari tingkat atas masjid... 


          VIEW RUMAH AKU DARI TINGKAT ATAS MASJID

Aku dan seluruh penduduk Bandar Baru Bangi mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kerajaan Negeri Selangor, YAB MB, AJK Sekretariat Masjid yang bertungkus lumus untuk memastikan masjid ini siap dan digunakan dalam waktu terdekat ini. In Shaa Allah.