Wednesday, April 15, 2015

KEKUATAN SEBENAR

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: 
 Bukhari dan Muslim
Hadith: 
Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Bukannya orang yang kuat itu orang yang menang dalam pertarungan, tetapi orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.”
Huraian Hadith: 
  1. Kekuatan yang sebenar-benarnya ialah dapat menguasai diri dalam keadaan marah
  2. Umat Islam hendaklah berusaha menjauhi sifat marah kerana sifat demikian menandakan seseorang itu kalah dalam perjuangannya.

Monday, April 13, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH (RASA DENGKI DAN CEMBURU) - BAB 7

Assalaamualaikum wbt,

Di saat  ini Insyallah aku dah bekerja selama 29 tahun.....aku mula bekerja April 1986...jadi guru tuisyen sebelah malam....dapat kerja di Subang Jaya Ogos 1986.....September 1987 dapat kerja Yayasan Selangor dan September 1993 dapat kerja dengan TM sehinggalah sekarang. 

Selama 29 tahun ini memang sangat mencabar dengan semua kerja....aku sangat bersyukur dengan semua rezeki yang Allah kurniakan....cuma kekadang aku sedikit 'terlupa dan sedikit emosi' bila mengharungi pekerjaan.....bermula kerja di masa umur 22 masuk ke 23 dan sekarang 51 masuk ke 52 Ogos 2015 ini, Insyallah.

Masa muda kerja kuat dan agresif....kekadang sampai lupa.masa solat, lupa perasaan orang dan sibuk kejar pangkat. Bila dah masuk umur 40an mula terasa tak boleh kerja laju dah....macam2

Bila masuk 50an....baru perasan....dah banyak masa solat dulu tertinggal,  baru mula rasa dah tua....cepat sensitif dan terasa hati dan tidak kisah sangat soal pangkat asalkan ada kerja dan rezeki dan setiap bulan ada duit di bank..

Baru perasan politik pejabat setiap masa berubah dan semakin mencabar minda dan perasaan.....budak2 muda makin kurang ajar dan tidak tahu respek kat orang lebih tua.....mereka sibuk mengejar pangkat dan glamour...atas alasan nak cepat kerja siap dan boss mahukan cepat.....bukan semuanya betul....baru aku perasan....teringat zaman muda aku dulu2 adakah aku begini ketika itu....dan pernah menyakiti perasaan orang.

Cumanya satu perkara yang sekarang yang buat aku terasa hati....ada segelintir mereka ni macam busuk hati...dengki dan cemburu dengan kemudahan orang lain...dan ada yang sanggup mengadu dengan boss dan menikam belakang sebab nak kejar gred dan pangkat. Ada yang bertitle haji kecik dan Tn Haji...tetapi perangai dah dekat dengan perangai syaitan...aku kekadang tidak faham....apa yang mereka dapat masa pergi haji atau umrah dulu...aku mintak maaf...tidak berniat menghina mereka ni yang pernah buat haji dan umrah.....

Satu perkara yang pasti tentang diri aku....aku tidak suka bodek boss....aku fighter dan suka lawan boss....padahnya aku dah terima....kawan2 dan junior semua dah naik pangkat aku masih kat level tu jugak.....tapi aku selalu dapat nasihat dari kawan2 yg lain.....mereka kata aku perlu bersyukur dan kena terima rezki yang Allah dah tentukan..tepat dan betul nasihat tersebut....ada hikmah di sebalik semua yang berlaku....


Allah berfirman dalam surah A-Li ‘Imran ayat 26 & 27.
Yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". 

Huraian: Allah menyuruh RasulNya supaya menyampaikan kepada manusia, bahawa Allahlah yang memiliki/mempunyai kekuasaan yang sebenarnya. Dia berikan kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya dan di cabutNya kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya. Semuanya menurut ketentuan Allah dalam cara memberi atau mencabut pemberianNya. Dia berikan kemuliaan/kebesaran kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dia menghinakan atau merendahkan sesiapa yang dikehendakiNya kerana kerendahan moralnya sendiri.

Semua urusan adalah di tangan Allah yang baik maupun merupakan yang buruk. Dialah yang memberi kebahagian dan yang mendatangkan penderitaan bagi yang layak menerimanya.

Thursday, April 2, 2015

SELAMAT PENGANTIN BARU MOHD DOM DAN SITI NORHIDAYAH

Assalamualaikum wbt,


Alhamdulillah 29 Mac lalu seorang lagi anak sedara aku , Mohd Dom  bin Amizan telah selamat melangsungkan majlis pernikahan dan persandingan di Kelana Jaya dengan pasangannya Siti Norhidayah Bt Hj Yaacob setelah mengikat tali pertunangan sejak bulan Disember 2014. 

Masa pertunangan tersebut aku terlibat secara langsung dengan mengetuai rombongan meminang dan bertindak sebagai jurucakap pihak lelaki, pertama kali diberi kepercayaan oleh Abang aku, Amizan. Sepertimana biasa kali pertama aku gemuruh jugak dan adalah tersasul sana sini sikit2 dan Insyallah akan lebih yakin di masa hadapan.

MOHD DOM SEDANG ANGKAT NIKAH
BATAL WUDHUK DAN SARUNGKAN GELANG

Seorang demi seorang anak sedara aku ke jinjang pelamin,ada jugak yang sempat mengusik....tak lama lagi giliran anak dara aku pulak...Insyallah..aku doakan Mohd Dom dan Siti Norhidayah dimurahkan rezki, jodoh berpanjangan hingga ke Jannah dan sentiasa di Rahmati Allah swt.

MOGA KEKAL HINGGA KE AKHIR HAYAT DAN KE JANNAH

Monday, March 30, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH (BAB 6) ASAM GARAM DI TINGKATAN 3 , 1978

Assalaamualaikum wbt,

Awal Januari 1978 aku mula di tingkatan 3, berjumpa semula dengan kawan2 lama masa sekolah rendah dan ramai kawan2 baru.....bila sekolah buat streaming mulai tahun 1978 hanya 3 kelas awal yang dikatakan terbaik kelas biru, hijau dan oren....baki lima kelas dari merah ke atas bercampur....kelas campur ini dikatakan kelas hancur atau kelas 'hantu'....majoritinya budak2 main2 atau yang memang tiada hati di kelas.....

Guru kelas terdahulu memang ada yang baik dan ada yang sedikit racis.....cumanya masa umur aku 14 tahun kita manalah faham.....takut dengan guru dan hanya akur....

Aku memang sedikit 'tertekan' sebab masuk kelas campur...kebetulan aku dilantik jadi ketua kelas....ada yang respek dan ada yang tidak respek aku sebab kita semua sebaya. Peperiksaan penggal pertama...dalam kelas hancur ni aku dapat nombor satu....memanglah happy....sebab sebelum ini tidak pernah dapat nombor satu.....aku masih ingat lagi dengan teguran guru kelas aku ketika itu....guru perempuan India....lemah lembut dan tegas...."Rosli , you deserved to be in the green class" (kelas no 2 terbaik) and i dont understand why they put you in this class "....aku masa tu baru 15 tahun senyum je lah dan sempat menjawap "masa form two saya tidak dapat buat yang terbaik ketika itu"....ada nada kesal guru aku masa itu dengan kedudukan aku sekarang....dia tetap mahukan aku berada di kelas kedua tersebut.....aku yang enggan sebab suka dengan kelas aku sekarang.......entahlah apa yang aku fikirkan masa tu.....

Yang pasti budak2 cerdik kelas biru dan hijau ketika itu....memang laju dan ramai yang sombong dan pandang kita orang ni sebelah mata je.....dalam hati aku ada rasa geram....rasa cemburu dan rasa marah untuk buktikan aku boleh bersaing dengan mereka....entahlah....tunggu SRP nanti....

Terasa masa berlalu begitu pantas tahun 1978.....aku mengekalkan no 1 dalam kelas campur2 ni sepanjang tahun....tidak ada apa yang perlu dibanggakan...guru kelas aku tidak berjaya menukar aku ke kelas no 2 tu...tunggu je masa amik peperiksaan SRP bulan Oktober tahun 1978.....semuanya telah ditakdirkan....

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 284.
Yang bermaksud: Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

Allah telah memberi jaminan akan mengampun terhadap sesiapa yang hendak diampuniNya. Terutama kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh...

Tuesday, March 24, 2015

SABAR MENGHADAPI KEMATIAN ORANG YANG DISAYANGI

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: al-Bukhari
Hadith: 
Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Allah SWT berfirman, hambaku yang mukmin yang bersabar di atas kematian orang yang dikasihinya akan mendapat balasan Syurga”. Tidak ada balasan bagi hambaku yang beriman apabila aku mengambil kekasihnya orang pilihannya daripada ahli dunia kemudian dia bersabar dan mengharapkan pahala melainkan Syurga.


Huraian Hadith: 

  1. Untuk mengukur sejauh mana kekuatan iman seseorang mukmin itu ialah ketika mereka di uji dengan berbagai-bagai kesusahan seperti kematian orang yang paling mereka kasihi. Sekiranya mereka berjaya menunjukkan kesabaran dan redha nescaya mendapat balasan Syurga.
  2. Orang yang sabar dan bersifat tenang semasa menghadapi ujian Allah SWT akan beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat.

Monday, March 16, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH - ASAM GARAM DI SEKOLAH MENENGAH (BAB 5)

Assalaamualaikum wbt,


Melapor diri ke sekolah menengah keseorangan kerana aku dah besar kata ibu aku...jalan kaki ke sekolah dari rumah aku lebih kurang 2km...dan terpaksa melintasi Federal Highway yang begitu sibuk pada tahun 1976 hingga tahun 1979....berhadapan dengan hotel Jaya Puri sekarang PJ Hilton....bahayanya Allah saja mengetahuinya...Alhamdulillah selamat selama beberapa tahun ke sekolah....

Aku ditempatkan di Tingkatan (Form) 1Kuning dan masa tingkatan 2 kelas yang sama 2Kuning....diskriminasi mula berlaku....sikap berpuak2 mula terasa...Melayu Cina,India , Serani dan Benggali atau Sikh....aku mula terasa hati....guru2 pun memang nampak jelas sikap mereka....itu cabaran pertama.  Aku tetap seperti dulu....dengan semua bangsa aku bercakap Bahasa Inggeris...tapi dengan bangsa aku...sah2 cakap Melayu...

Cikgu disiplin India yang garang....sibuk menampar pelajar je....semua takut dengan dia...dia pulak ajar subjek Matematik Moden...ngeri..... Cikgu BM pulak asyik bertukar ajer....pernah 3 bulan cikgu BM keturunan Cina.....dia sendiri pelat nak mengajar BM....masa tu mana nak komplen.....belajar ajer....Aku dari tingkatan 1 ke tingkatan 3....tak pernah ponteng sekolah.....pernah dapat hadiah coklat dari guru kelas masa form 2 sebab kehadiran 100 peratus ( bila dah kerja sekarang kehadiran teruk dan banyak mengulau....hehehe....). Banyak lagi cerita dan banyak jugak aku dah lupa....dekat2 40 tahun dah......

Yang pasti masa di tingkatan dua aku mula naik basikal ke sekolah....cabaran pun banyak ...ketika itu LebuhRaya Federal sedang di upgrade dan jalan sibuk sangat, adakala menyabung nyawa....Alhamdulillah selamat....yang aku ingat adalahdua tiga kali jugak hampir kemalangan....

Ketika di tingkatan 2 aku aktif semua jenis sukan termasuk hoki, bolasepak, takraw dan badminton. Cuma bolasepak aku mendapat tempat untuk pasukan kelas dan hoki untuk pasukan sekolah. Olahraga paling susah mendapat tempat kerana ramai yang berkebolehan....di peringkat  rumah sekolah aku hanya terpilih untuk olahraga Cross country , 400 meter berganti2 dan 800 meter....yang lain telah didominasi pelajar lain yang lebih baik.

Kami dimaklumkan oleh guru kelas tahun 1978 kami akan diasingkan mengikut gred dan pencapaian...selepas peperiksaan hujung tahun di tingkatan dua.....aku dah tau kelas masa tahun 1978 nanti.....aku di masukkan ke kelas 3 Merah......next entri ok....



Allah berfirman dalam surah A-Li ‘Imran ayat 26 & 27.
Yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". 

Huraian: Allah menyuruh RasulNya supaya menyampaikan kepada manusia, bahawa Allahlah yang memiliki/mempunyai kekuasaan yang sebenarnya. Dia berikan kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya dan di cabutNya kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya. Semuanya menurut ketentuan Allah dalam cara memberi atau mencabut pemberianNya. Dia berikan kemuliaan/kebesaran kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dia menghinakan atau merendahkan sesiapa yang dikehendakiNya kerana kerendahan moralnya sendiri.

Semua urusan adalah di tangan Allah yang baik maupun merupakan yang buruk. Dialah yang memberi kebahagian dan yang mendatangkan penderitaan bagi yang layak menerimanya.

SOPAN SANTUN AMALAN MULIA

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: Muslim
Hadith: 
Daripada Jarir bin Abdullah RA katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda katanya, “Sesiapa yang tidak dikurniakan kesantunan bererti ia tidak dikurniakan apa-apa kebaikan.”
Huraian Hadith: 
  1. Orang yang tidak memiliki kesantunan adalah orang yang rugi kerana Allah memberi ganjaran dan kurniaan yang besar kepada orang yang memilikinya.
  2. Sifat lemah-lembut adalah kurniaan Allah kepada hamba-Nya. Oleh itu orang yang memiliki sifat tersebut adalah orang yang beruntung.
  3. Umat Islam hendaklah berusaha memiliki sifat lemah-lembut supaya ia tidak menjadi orang yang rugi di masa hadapan.