Wednesday, May 13, 2015

GALAKAN BERSIFAT TAWADHU'

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: Muslim
Hadith: 
Daripada ‘Iyad bin Himar RA katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadhu’ sehingga tidak seorang pun merasa dirinya megah (lebih) daripada orang lain dan tidak seorang pun menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain.”
Huraian Hadith: 
  1. Tawadhu’ yang terpuji ialah tawadhu’ kerana Allah SWT dan rasul-Nya. Tawadhu’ kepada ulama’ dan orang biasa kerana menurut perintah Allah SWT.
  2. Islam menuntut umatnya bersifat tawadhu’ dan hormat-menghormati sesama muslim dengan demikian akan lahirlah sebuah masyarakat Islam yang harmoni.
  3. Kedudukan orang Islam disisi Allah SWT adalah sama sahaja tarafnya. Oleh sebab itu Islam melarang umatnya melakukan kezaliman dan hendaklah menjauhi sifat-sifat keji seperti meninggi diri, bermegah dan sebagainya.

Wednesday, April 22, 2015

MEREKA YANG ADA BANYAK NYAWA - NAIK MOTOR SAMBIL SMS (BAB 1)

Assalaamualaikum wbt,

Bila menulis bab ini aku yang benarnya risau dan takut dan ngeri bila berlaku depan mata....kemalangan atau insiden yang boleh meragut nyawa....

Tahun 1981 aku sendiri hampir mati 'eksiden' motor melanggar anjing , masa tu aku tidak pakai helmet...tahun 1982, 2 kali aku eksiden motor jugak...satu kali pakai helmet dan dan satu kali lepas solat Jumaat pakai kain tanpa helmet.....umur aku nak panjang masa tu....

Masa di Universiti antara tahun 1983 ke 1986....tidak ada kemalangan....alhamdulillah....masa mula kerja tahun 1986 ke 1989 pun 'free eksiden'....tahun 1989 aku beli kereta.....dah jarang naik motor hinggalah sekarang....puas jugak aku naik motor clutch...kemalangan motor tu semua mendewasakan aku tentang motor dan bahaya bila menunggang motor. Tahun 1995 aku beli motor Yamaha Sport 100..untuk  pergi pasar dan ke surau sehinggalah aku jual motor aku pada tahun 1999....ramai sangat yang 'mengecek' nak beli motor itu.....akhirnya jual jugaklah....

Sejak akhir2 ini di Bandar Baru Bangi dan banyak tempat yang aku lalui satu Malaya... aku tengok yang naik motor semakin berani dan terlebih berani....tidak memakai topi keledar, menggunakan handphone semasa menunggang termasuk bercakap dan bersms....ngeri aku tengok mereka ni.....dalam hati aku selalu berbisik...mereka ni belum pernah merasa jatuh, belum pernah eksiden dan belum pernah jatuh motor kot....mereka seolah-olah mencabar pihak berkuasa termasuk JPJ dan Polis....bila dah kena saman baru tau susah dan merayu......dan lebih buruk kalau dah eksiden baru tau apa rasanya.....dah malas aku nak tegur atau bercakap.....tepuk dada tanyalah kepala sendiri samada lebih keras dari jalanraya atau lebih keras dari badan kereta. Fikir2 lah.......

Wednesday, April 15, 2015

KEKUATAN SEBENAR

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: 
 Bukhari dan Muslim
Hadith: 
Daripada Abu Hurairah RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Bukannya orang yang kuat itu orang yang menang dalam pertarungan, tetapi orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah.”
Huraian Hadith: 
  1. Kekuatan yang sebenar-benarnya ialah dapat menguasai diri dalam keadaan marah
  2. Umat Islam hendaklah berusaha menjauhi sifat marah kerana sifat demikian menandakan seseorang itu kalah dalam perjuangannya.

Monday, April 13, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH (RASA DENGKI DAN CEMBURU) - BAB 7

Assalaamualaikum wbt,

Di saat  ini Insyallah aku dah bekerja selama 29 tahun.....aku mula bekerja April 1986...jadi guru tuisyen sebelah malam....dapat kerja di Subang Jaya Ogos 1986.....September 1987 dapat kerja Yayasan Selangor dan September 1993 dapat kerja dengan TM sehinggalah sekarang. 

Selama 29 tahun ini memang sangat mencabar dengan semua kerja....aku sangat bersyukur dengan semua rezeki yang Allah kurniakan....cuma kekadang aku sedikit 'terlupa dan sedikit emosi' bila mengharungi pekerjaan.....bermula kerja di masa umur 22 masuk ke 23 dan sekarang 51 masuk ke 52 Ogos 2015 ini, Insyallah.

Masa muda kerja kuat dan agresif....kekadang sampai lupa.masa solat, lupa perasaan orang dan sibuk kejar pangkat. Bila dah masuk umur 40an mula terasa tak boleh kerja laju dah....macam2

Bila masuk 50an....baru perasan....dah banyak masa solat dulu tertinggal,  baru mula rasa dah tua....cepat sensitif dan terasa hati dan tidak kisah sangat soal pangkat asalkan ada kerja dan rezeki dan setiap bulan ada duit di bank..

Baru perasan politik pejabat setiap masa berubah dan semakin mencabar minda dan perasaan.....budak2 muda makin kurang ajar dan tidak tahu respek kat orang lebih tua.....mereka sibuk mengejar pangkat dan glamour...atas alasan nak cepat kerja siap dan boss mahukan cepat.....bukan semuanya betul....baru aku perasan....teringat zaman muda aku dulu2 adakah aku begini ketika itu....dan pernah menyakiti perasaan orang.

Cumanya satu perkara yang sekarang yang buat aku terasa hati....ada segelintir mereka ni macam busuk hati...dengki dan cemburu dengan kemudahan orang lain...dan ada yang sanggup mengadu dengan boss dan menikam belakang sebab nak kejar gred dan pangkat. Ada yang bertitle haji kecik dan Tn Haji...tetapi perangai dah dekat dengan perangai syaitan...aku kekadang tidak faham....apa yang mereka dapat masa pergi haji atau umrah dulu...aku mintak maaf...tidak berniat menghina mereka ni yang pernah buat haji dan umrah.....

Satu perkara yang pasti tentang diri aku....aku tidak suka bodek boss....aku fighter dan suka lawan boss....padahnya aku dah terima....kawan2 dan junior semua dah naik pangkat aku masih kat level tu jugak.....tapi aku selalu dapat nasihat dari kawan2 yg lain.....mereka kata aku perlu bersyukur dan kena terima rezki yang Allah dah tentukan..tepat dan betul nasihat tersebut....ada hikmah di sebalik semua yang berlaku....


Allah berfirman dalam surah A-Li ‘Imran ayat 26 & 27.
Yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. "Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya". 

Huraian: Allah menyuruh RasulNya supaya menyampaikan kepada manusia, bahawa Allahlah yang memiliki/mempunyai kekuasaan yang sebenarnya. Dia berikan kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya dan di cabutNya kekuasaan kepada siapa yang dikehendakiNya. Semuanya menurut ketentuan Allah dalam cara memberi atau mencabut pemberianNya. Dia berikan kemuliaan/kebesaran kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dia menghinakan atau merendahkan sesiapa yang dikehendakiNya kerana kerendahan moralnya sendiri.

Semua urusan adalah di tangan Allah yang baik maupun merupakan yang buruk. Dialah yang memberi kebahagian dan yang mendatangkan penderitaan bagi yang layak menerimanya.

Thursday, April 2, 2015

SELAMAT PENGANTIN BARU MOHD DOM DAN SITI NORHIDAYAH

Assalamualaikum wbt,


Alhamdulillah 29 Mac lalu seorang lagi anak sedara aku , Mohd Dom  bin Amizan telah selamat melangsungkan majlis pernikahan dan persandingan di Kelana Jaya dengan pasangannya Siti Norhidayah Bt Hj Yaacob setelah mengikat tali pertunangan sejak bulan Disember 2014. 

Masa pertunangan tersebut aku terlibat secara langsung dengan mengetuai rombongan meminang dan bertindak sebagai jurucakap pihak lelaki, pertama kali diberi kepercayaan oleh Abang aku, Amizan. Sepertimana biasa kali pertama aku gemuruh jugak dan adalah tersasul sana sini sikit2 dan Insyallah akan lebih yakin di masa hadapan.

MOHD DOM SEDANG ANGKAT NIKAH
BATAL WUDHUK DAN SARUNGKAN GELANG

Seorang demi seorang anak sedara aku ke jinjang pelamin,ada jugak yang sempat mengusik....tak lama lagi giliran anak dara aku pulak...Insyallah..aku doakan Mohd Dom dan Siti Norhidayah dimurahkan rezki, jodoh berpanjangan hingga ke Jannah dan sentiasa di Rahmati Allah swt.

MOGA KEKAL HINGGA KE AKHIR HAYAT DAN KE JANNAH

Monday, March 30, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH (BAB 6) ASAM GARAM DI TINGKATAN 3 , 1978

Assalaamualaikum wbt,

Awal Januari 1978 aku mula di tingkatan 3, berjumpa semula dengan kawan2 lama masa sekolah rendah dan ramai kawan2 baru.....bila sekolah buat streaming mulai tahun 1978 hanya 3 kelas awal yang dikatakan terbaik kelas biru, hijau dan oren....baki lima kelas dari merah ke atas bercampur....kelas campur ini dikatakan kelas hancur atau kelas 'hantu'....majoritinya budak2 main2 atau yang memang tiada hati di kelas.....

Guru kelas terdahulu memang ada yang baik dan ada yang sedikit racis.....cumanya masa umur aku 14 tahun kita manalah faham.....takut dengan guru dan hanya akur....

Aku memang sedikit 'tertekan' sebab masuk kelas campur...kebetulan aku dilantik jadi ketua kelas....ada yang respek dan ada yang tidak respek aku sebab kita semua sebaya. Peperiksaan penggal pertama...dalam kelas hancur ni aku dapat nombor satu....memanglah happy....sebab sebelum ini tidak pernah dapat nombor satu.....aku masih ingat lagi dengan teguran guru kelas aku ketika itu....guru perempuan India....lemah lembut dan tegas...."Rosli , you deserved to be in the green class" (kelas no 2 terbaik) and i dont understand why they put you in this class "....aku masa tu baru 15 tahun senyum je lah dan sempat menjawap "masa form two saya tidak dapat buat yang terbaik ketika itu"....ada nada kesal guru aku masa itu dengan kedudukan aku sekarang....dia tetap mahukan aku berada di kelas kedua tersebut.....aku yang enggan sebab suka dengan kelas aku sekarang.......entahlah apa yang aku fikirkan masa tu.....

Yang pasti budak2 cerdik kelas biru dan hijau ketika itu....memang laju dan ramai yang sombong dan pandang kita orang ni sebelah mata je.....dalam hati aku ada rasa geram....rasa cemburu dan rasa marah untuk buktikan aku boleh bersaing dengan mereka....entahlah....tunggu SRP nanti....

Terasa masa berlalu begitu pantas tahun 1978.....aku mengekalkan no 1 dalam kelas campur2 ni sepanjang tahun....tidak ada apa yang perlu dibanggakan...guru kelas aku tidak berjaya menukar aku ke kelas no 2 tu...tunggu je masa amik peperiksaan SRP bulan Oktober tahun 1978.....semuanya telah ditakdirkan....

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 284.
Yang bermaksud: Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

Allah telah memberi jaminan akan mengampun terhadap sesiapa yang hendak diampuniNya. Terutama kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh...

Tuesday, March 24, 2015

SABAR MENGHADAPI KEMATIAN ORANG YANG DISAYANGI

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: al-Bukhari
Hadith: 
Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Allah SWT berfirman, hambaku yang mukmin yang bersabar di atas kematian orang yang dikasihinya akan mendapat balasan Syurga”. Tidak ada balasan bagi hambaku yang beriman apabila aku mengambil kekasihnya orang pilihannya daripada ahli dunia kemudian dia bersabar dan mengharapkan pahala melainkan Syurga.


Huraian Hadith: 

  1. Untuk mengukur sejauh mana kekuatan iman seseorang mukmin itu ialah ketika mereka di uji dengan berbagai-bagai kesusahan seperti kematian orang yang paling mereka kasihi. Sekiranya mereka berjaya menunjukkan kesabaran dan redha nescaya mendapat balasan Syurga.
  2. Orang yang sabar dan bersifat tenang semasa menghadapi ujian Allah SWT akan beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat.