Sunday, April 24, 2016

KELEBIHAN BERTOLAK ANSUR DALAM HAL JUAL BELI

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: al-Bukhari
Hadith: 
Daripada Jabir RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda, “Allah memberi rahmat kepada orang yang bermurah hati ketika berjual beli dan ketika meminta haknya”.
(Hadith Riwayat al-Bukhari)
Huraian Hadith: 
  1. Allah memberi rahmat kepada mereka yang suka bertolak-ansur dalam semua perkara terutama dalam berjual beli.
  2. Berlemah lembut, bermanis muka dan berlebih kurang semasa menagih hutang adalah antara sifat yang dipuji oleh Islam.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Wednesday, April 6, 2016

KELEBIHAN SOLAT FARDHU ASAR DAN SUBUH

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: Muslim
Hadith: 
Daripada Abu Zuhair iaitu Umarah binti Ruwaibah RA katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tidak masuk neraka seseorang yang sembahyang sebelum terbit matahari dan juga sebelum terbenamnya, iaitu sembahyang subuh dan sembahyang asar”.
(Hadith Riwayat Muslim)
Huraian Hadith: 
  1. Kelebihan sembahyang asar dan sembahyang subuh, kerana kedua-dua waktu ini paling sukar dilakukan, kerana subuh waktu sedang banyak tidur. Manakala waktu asar sedang leka bekerja, oleh itu jika dua waktu ini dapat dijaga maka menjaga yang lainnya lebih mudah.
  2. Di antara amalan yang dapat menjamin seseorang masuk syurga ialah dengan mendirikan sembahyang fardhu semuanya, lebih-lebih lagi mereka dapat mendirikan sembahyang subuh dan asar dengan sempurna.
  3. Setiap amal ibadat yang dilakukan oleh seseorang hendaklah dengan niat yang ikhlas nescaya Allah SWT akan membalasnya dengan pahala dan syurga.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin


Wednesday, March 30, 2016

RUMAHKU SYURGAKU - (BAB 9) RUMPUT BARU

Assalaamualaikum wbt,

Selepas aku  meracun rumput,  sebulan jugaklah aku tunggu banyak kerja lagi nak buat....kena cangkul batu dan akar lalang....mesti kena buang dulu.....tanah dahlah keras....dah lama tak buat kerja berat....cabaran betul....tangan melecet perkara biasa...Ada seorang pekebun datang menawarkan diri dengan kos yang sangat menarik....aku tolak dengan alasan nak tanam sendiri...


SELEPAS SEBULAN DIRACUN

BATU2 KECIK DAH DI ASINGKAN

Memang tanam rumput sendiri tidak secantik dan tidak bagus kerja mereka tetapi aku puas hati....dapat berkebun, dapat bersenam dan dapat ilmu baru tentang penanaman rumput...

FEB - APRIL 2015

APRIL - MEI 2015
Selepas dua tiga bulan, aku tengok rumput ni susah nak merebak,  beli lagi rumput dan tanam rapat-rapat....baru rasa lebih cantik.

JUN - JULAI  2015
JUN- JULAI 2015

Akhirnya.....bila dah penuh dan merebak hijau dan cantik...beginilah hasilnya....aku puas hati....


Alhamdulillah.....seterusnya cabaran untuk mengekalkan kehijauan  dan kesuburan rumput....

Tuesday, March 22, 2016

NILAI AKHLAK YANG BAIK

Assalaamualaikum wbt,


Riwayat: Muslim
Hadith: 
Daripada an-Nawas bin Sam ‘an RA daripada Nabi SAW sabdanya, “Kebajikan itu ialah berakhlak dengan akhlak yang baik, dan dosa itu ialah perasaan yang bimbang dalam hati dan engkau tidak mahu perbuatan itu diketahui orang lain.”

Keterangan :
Kalimah “al-Birru” (kebajikan) merangkumi semua perbuatan dan amalan yang baik dan makruf, kecil atau besar, sedikit atau banyak seperti kalimah “al-Ismu” (dosa) merangkumi semua amalan dan perbuatan yang jahat.
Huraian Hadith: 
  1. Seseorang yang berakhlak mulia akan mendapat kebaikan untuk diri sendiri dan kebajikan kepada orang lain.
  2. Orang yang melakukan dosa tidak akan mendapat ketenangan dalam hidup.
  3. Antara tanda-tanda perbuatan dosa ialah lahirnya perasaan tidak tenteram dalam jiwa dan bimbang jika diketahui oleh orang lain.
  4. Bisikan hati untuk melakukan dosa tidak di anggap dosa selama tidak dilakukan atau diucapkan.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Tuesday, March 15, 2016

RUMAHKU SYURGAKU - ULAR SAWA DI SEMAK LUAR BELAKANG RUMAH (BAB 8)

Assalaamualaikum wbt,

Beberapa minggu selepas pindah rumah (awal Mac 2015) ....wife aku selalu cakap dia ada ternampak biawak dari semak luar dan memasuki belakang rumah aku dan adakala nampak biawak dari semak sebelah kiri dari arah luar belakang rumah jiran...wife dah lama pesan dengan aku dan mintak aku carikan tukang mesin rumput yang dulu untuk bersihkan lalang di luar rumah....

SERIAU JUGAK TENGOK SEMAK TEBAL 
BAHAGIAN DALAM BELAKANG RUMAH NI...
SEMAK SEBELAH LUAR KIRI TU ADA SARANG ULAR SAWA...

Satu hari  awal bulan Mac ,ketika tukang kebun  jiran sebelah sedang membersihkan bahagian luar semak mereka ternampak ular....tapi tidak pasti ular apa....Mereka terus hubungi no talian kecemasan 999, dan tidak beberapa lama kemudian lori Bomba tiba di Bhg belakang rumah kami...pihak Bomba mengambil masa beberapa minit untuk mencari dan menangkap ular tersebut...

PEGAWAI BOMBA BERJAYA MENANGKAP
SEEKOR ULAR SAWA 3 METER PANJANG
PERLU DIUKUR
BUKAN MUDAH NAK LURUSKAN 
ULAR SAWA NI
AKHIRNYA...DAPAT DIUKUR

Esoknya aku terus ke TNB Bangi dan buat laporan, beberapa hari lepas tu mereka datang mesin lalang .....


SEMPAT SNAP FOTO PADA SEBELAH PETANG
SEBELAH KANAN ATAS PUN MEREKA MESIN LALANG TERSEBUT

Nak ucap ribuan terima kasih pada pihak TNB Bangi kerana cepat mengambil tindakan untuk menebas lalang tersebut.

Wednesday, March 9, 2016

KELEBIHAN MEMELIHARA AMALAN SOLEH

Assalaamualaikum wbt,



Riwayat: al-Bukhari dan Muslim
Hadith: 
Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As RA katanya, Rasulullah SAW bersabda kepadaku, “Wahai ‘Abdullah, Janganlah kamu menjadi seperti si fulan itu, dahulu dia sentiasa sembahyang malam, tapi kini dia tidak sembahyang malam.”
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith: 
  1. Kelebihan mengekalkan amal soleh walaupun sedikit, kerana amalan yang berterusan akan menimbulkan kesan dalam diri.
  2. Meninggalkan  ibadat atau amal soleh yang pernah dilakukan menunjukkan seseorang tidak prihatin kepada ibadat dan jantung hatinya terganggu daripada mengingati Allah SWT.
  3. Islam menyuruh umatnya mengambil berat di dalam melaksanakan hal kebaikan, dan tidak meninggalkan daripada melakukannya serta dipertingkatkan dari semasa ke semasa.
  4. Orang yang dahulu mengerjakan amalan kebaikan, kemudian berhenti melakukan amalan kebaikan tersebut adalah daripada orang yang rugi.
Sumber : Kitab Riyadhus Salihin

Tuesday, March 1, 2016

GENAP SETAHUN BERPINDAH KE RUMAH BARU

Assalaamualaikum wbt,

Alhamdulillah 22 Feb 2016 lalu , genap setahun berpindah ke sini...



Rumput dan bunga yang bertambah....warna rumah masih sama...

RUMPUT DI TANAM ANTARA JUN KE OKTOBER 2015


In Shaa Allah sebelum bulan puasa tahun 2016 masjid  Al UMM depan rumah sudah boleh digunakan  rasanya.