Thursday, October 11, 2012

BUKAN MUDAH NAK PUASKAN HATI ORANG- PART 2 (PUASKAN HATI SENDIRI)

Assalaamualaikum wbt,

Tahun 2008.....pertama kali saya nak buat umrah....( kita ni dahlah 'takut' nak gi umrah) dengan tidak yakin kerana dah banyak buat dosa.....alih2 ada pulak kawan2 bagi macam2 cadangan,  "kenapa tak gi umrah masa bulan puasa....kenapa tak gi haji terus "......banyak betul cadangan dan pandangan......kita ni nak gi buat umrah sebab nak puaskan hati sendiri....Tapi masih ramai di luar sana yang masih nak kita dengar cakap mereka sedangkan yang nak merasa dan nak gi umrah or haji diri kita sendiri.....perlu ke kita nak puaskan hati orang....walaupun pandangan kawan2 tu banyak yang betul.

Sekadar berkongsi apa yang berlaku masa saya buat umrah 2008, suatu petang selepas solat Asar di depan Baitullah.......ketika melangkah nak pulang ke hotel.....saya tidak sedap hati dan rasa macam ada yang tidak kena dalam hati dan rasa macam tidak puas hati petang itu....dah melangkah keluar dari Dataran Kaabah...saya terus patah balik ke Dataran Kaabah....saya solat di setiap penjuru Kaabah dan seolah-olah tawaf sekali lagi...baru hilang rasa macam tak puas hati....puas hati sangat2....baru rasa lega......puas hati dapat bersolat hajat dan solat taubat di setiap penjuru Kaabah.....

Teringat ketika itu, saya pernah berniat hendak bersolat di setiap penjuru Kaabah.....sebelum mengerjakan umrah.....Alhamdulillah...
Begitulah ,  moral ceritanya....nak puaskan hati sendiri pun susah....ini pulak nak puaskan hati orang2 sekitar kita....

2 comments:

norh said...

doakan saya menjadi tetamuNya ye.. :)

rosli said...

Norh,

Insyallah, saya percaya satu hari nanti Norh pasti akan ke Makkah sebagai tetamu Allah