Thursday, January 29, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH - (KE SEKOLAH MENENGAH) - BAB 4

Assalaamualaikum wbt,

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 284.
Yang bermaksud: Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

Allah telah memberi jaminan akan mengampun terhadap sesiapa yang hendak diampuniNya. Terutama kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh...

Sambungan post terdahulu.....memang banyak ragam dan pengalaman di sekolah rendah...dari guru-guru, rakan kelas dari keturunan Melayu, Cina, India , Serani, Benggali dan dan Indonesia.....masa tu tidak ada rasa rendah diri....atau sensitif....aku jugak aktif sukan dan aktif kelab pertanian.

Hujung tahun 1975, tibalah giliran aku diberitahu guru kelas untuk ke sekolah menengah pada tahun 1976.  Ramai yang dapat terus ke Sekolah Menengah Laki2 Bukit Bintang di Jalan Utara,....kebetulan 3 orang abang2 aku jugak pernah berada di sana.....memang menjadi keutamaan sekolah mengikut alamat dan jika ada abang bersekolah di sekolah menengah yang mempunyai nama yang sama. 

Ramai yang jugak rakan-rakan menangis kerana terpaksa ke sekolah yang baru dibuka ketika itu, SM Seaport....berhampiran dengan Kelana Jaya dan Subang. Hampir semua mereka memang mempunyai alamat di Kelana Jaya, Kampung Tungku dan  sekitar jalan SS.....Mereka menangis kerana sedih sebab dah bersama selama 6 tahun semasa dari darjah satu hingga darjah enam.

Awal Januari 1976 aku....melapor diri ke SM Laki- Laki Bukit Bintang....banyak jugak kejutan budaya.....tunggu next entri

No comments: