Monday, March 30, 2015

SEMUANYA DARI ALLAH (BAB 6) ASAM GARAM DI TINGKATAN 3 , 1978

Assalaamualaikum wbt,

Awal Januari 1978 aku mula di tingkatan 3, berjumpa semula dengan kawan2 lama masa sekolah rendah dan ramai kawan2 baru.....bila sekolah buat streaming mulai tahun 1978 hanya 3 kelas awal yang dikatakan terbaik kelas biru, hijau dan oren....baki lima kelas dari merah ke atas bercampur....kelas campur ini dikatakan kelas hancur atau kelas 'hantu'....majoritinya budak2 main2 atau yang memang tiada hati di kelas.....

Guru kelas terdahulu memang ada yang baik dan ada yang sedikit racis.....cumanya masa umur aku 14 tahun kita manalah faham.....takut dengan guru dan hanya akur....

Aku memang sedikit 'tertekan' sebab masuk kelas campur...kebetulan aku dilantik jadi ketua kelas....ada yang respek dan ada yang tidak respek aku sebab kita semua sebaya. Peperiksaan penggal pertama...dalam kelas hancur ni aku dapat nombor satu....memanglah happy....sebab sebelum ini tidak pernah dapat nombor satu.....aku masih ingat lagi dengan teguran guru kelas aku ketika itu....guru perempuan India....lemah lembut dan tegas...."Rosli , you deserved to be in the green class" (kelas no 2 terbaik) and i dont understand why they put you in this class "....aku masa tu baru 15 tahun senyum je lah dan sempat menjawap "masa form two saya tidak dapat buat yang terbaik ketika itu"....ada nada kesal guru aku masa itu dengan kedudukan aku sekarang....dia tetap mahukan aku berada di kelas kedua tersebut.....aku yang enggan sebab suka dengan kelas aku sekarang.......entahlah apa yang aku fikirkan masa tu.....

Yang pasti budak2 cerdik kelas biru dan hijau ketika itu....memang laju dan ramai yang sombong dan pandang kita orang ni sebelah mata je.....dalam hati aku ada rasa geram....rasa cemburu dan rasa marah untuk buktikan aku boleh bersaing dengan mereka....entahlah....tunggu SRP nanti....

Terasa masa berlalu begitu pantas tahun 1978.....aku mengekalkan no 1 dalam kelas campur2 ni sepanjang tahun....tidak ada apa yang perlu dibanggakan...guru kelas aku tidak berjaya menukar aku ke kelas no 2 tu...tunggu je masa amik peperiksaan SRP bulan Oktober tahun 1978.....semuanya telah ditakdirkan....

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 284.
Yang bermaksud: Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Ia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

Allah telah memberi jaminan akan mengampun terhadap sesiapa yang hendak diampuniNya. Terutama kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh...

No comments: