Wednesday, April 22, 2015

MEREKA YANG ADA BANYAK NYAWA - NAIK MOTOR SAMBIL SMS (BAB 1)

Assalaamualaikum wbt,

Bila menulis bab ini aku yang benarnya risau dan takut dan ngeri bila berlaku depan mata....kemalangan atau insiden yang boleh meragut nyawa....

Tahun 1981 aku sendiri hampir mati 'eksiden' motor melanggar anjing , masa tu aku tidak pakai helmet...tahun 1982, 2 kali aku eksiden motor jugak...satu kali pakai helmet dan dan satu kali lepas solat Jumaat pakai kain tanpa helmet.....umur aku nak panjang masa tu....

Masa di Universiti antara tahun 1983 ke 1986....tidak ada kemalangan....alhamdulillah....masa mula kerja tahun 1986 ke 1989 pun 'free eksiden'....tahun 1989 aku beli kereta.....dah jarang naik motor hinggalah sekarang....puas jugak aku naik motor clutch...kemalangan motor tu semua mendewasakan aku tentang motor dan bahaya bila menunggang motor. Tahun 1995 aku beli motor Yamaha Sport 100..untuk  pergi pasar dan ke surau sehinggalah aku jual motor aku pada tahun 1999....ramai sangat yang 'mengecek' nak beli motor itu.....akhirnya jual jugaklah....

Sejak akhir2 ini di Bandar Baru Bangi dan banyak tempat yang aku lalui satu Malaya... aku tengok yang naik motor semakin berani dan terlebih berani....tidak memakai topi keledar, menggunakan handphone semasa menunggang termasuk bercakap dan bersms....ngeri aku tengok mereka ni.....dalam hati aku selalu berbisik...mereka ni belum pernah merasa jatuh, belum pernah eksiden dan belum pernah jatuh motor kot....mereka seolah-olah mencabar pihak berkuasa termasuk JPJ dan Polis....bila dah kena saman baru tau susah dan merayu......dan lebih buruk kalau dah eksiden baru tau apa rasanya.....dah malas aku nak tegur atau bercakap.....tepuk dada tanyalah kepala sendiri samada lebih keras dari jalanraya atau lebih keras dari badan kereta. Fikir2 lah.......

1 comment:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI