Tuesday, November 13, 2012

JANGAN KETAWA DALAM HAL YANG TIDAK MUNASABAH

Assalaamualaikum wbt,


Hadith: 

Daripada Abdullah bin Zam’ah RA bahawasanya beliau mendengar Nabi SAW berkhutbah dan baginda menyebut unta (yang menjadi mukjizat Nabi Soleh AS) dan orang yang menyembelihnya, maka Rasulullah SAW bersabda, “(membacakan firman Allah yang bermaksud), “Ketika orang yang paling jahat antara mereka menerima perintah daripada mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat). Seorang lelaki yang gagah lagi jahat dan berpengaruh dalam qabilahnya segera untuk membunuh unta itu. Kemudian baginda menyebut (perihal) orang-orang yang memberi beberapa nasihat tentang mereka”. Lalu kemudian baginda bersabda, “Ada diantara kamu yang sengaja memukul isterinya seperti memukul hamba abdi kemudian menyetubuhinya pada akhir hari itu”. Kemudia baginda menasihati mereka mengenai ketawa disebabkan kentut lalu baginda bersabda, “Mengapa ada antara kamu yang ketawa dengan perbuatannya sendiri?”. 

Huraian Hadith: 
  1. Harus memukul isteri dengan tujuan memberi didikan dan kesedaran jika nasihat yang baik tidak berkesan tetapi dengan syarat tidak mencederakannya.
  2. Ketawa yang dengan sebab-sebab yang tidak munasabah seperti kentut adalah dilarang dalam Islam.
  3. Islam mengajar umatnya supaya menjaga setiap gerak geri dan tingkah laku sehinggakan untuk ketawa sekalipun mestilah dalam keadan yang sesuai.
  4. Para suami hendaklah bertimbang rasa terhadap isteri mereka tanpa bertindak sewenangnya, seperti memukul dengan kejam, menyakiti perasaannya dan sebagainya.

2 comments:

norh said...

kalau kita sedang marah tapi kita buat2 gelakkan org yang kita marah tu? macam mana pulak? he he..
Salam Maal Hijrah

rosli said...

Norh,

Salam Maal Hijrah.

Kalau kita sedang marah dan boleh bbuat orang ketawa, sebenarnya kita adalah orang hebat. Namun begitu, yang paling utama adalah kita tidak perlu menyakiti hati orang dan sikap terpuji ini adalah yang terbaik wpun kekadang sangat sukar kita amalkan. Moga kita sama2 dapat menjaga hati ramai orang sekeliling kita. Insyallah.