Tuesday, November 12, 2013

" KUMAN SEBERANG LAUT NAMPAK GAJAH DEPAN MATA TAK NAMPAK "- BHG 2 ( BERKAWAN)

Assalaamualaikum wbt,

Takrif

Kesalahan orang lain, biar pun kecil, tampak; tetapi kesalahan sendiri tidak disedari. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Kuman di seberang lautan tampak, gajah di pelupuk mata tiada tampak, b. Seekor kuman di negeri China dapat dilihat, tetapi gajah bertenggek di batang hidung tiada sedar). kambut = sebangsa bakul; diserayakan = dimintakan pertolongan orang lain.

Sumber

Kamus Istimewa Peribahasa Melayu

Ditempat kerja pulak sejak 27 tahun lalu.....berbagai ragam aku dah tempuh.....kawan2 rapat, tidak rapat dan kawan biasa  ada saja yang mereka tengok kita.....baju....seluar....minyak wangi...kereta......makan......belanja harian.....pakaian anak isteri  pun mereka perhatikan.....mintak maaf cakap kekadang sampaikan 'girlfren' kita pun kawan2 skodeng.....itu bagi yang ada girlfren lah......busy bodylah kata orang....habis semua yang ada  sekeliling kita kawan teropong......biasa akan keluar komen yang negatif......tetapi bila kena kat batang hidung sendiri dia buat diam je......

Kalau nak cerita tak terkira......apa yang baik elok kita muhasabah diri dan perbetulkan diri sendiri.............

Teringat satu ketika dulu.....boss lama aku pernah berpesan........apa kita buat kena "Ukur Baju di badan sendiri"......jangan sibukkan orang lain......dan jangan sibuk cari kesalahan orang lain......kalau ditegur terima dan perbaiki......sebab kita manusia biasa yang ada salah dan silap dan banyak kekurangan diri.

Cuma kekadang terlupa dan terbabas dari landasan apabila terleka atau mengikut hati yang marah......
Ya Allah kau ampunkanlah diri hamba Mu ini.......yang banyak membuat dosa......Amin Amin Amin....

No comments: