Sunday, December 7, 2014

DITUNTUT MENYEGERAKAN MEMBAYAR HUTANG

Assalaamualaikum wbt,

Riwayat: at-Tirmizi 
Hadith: 

Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW sabdanya, “Seseorang mukmin yang meninggal dunia itu akan tergantung rohnya kerana hutang, sehinggalah hutang tersebut dibayar”.

Huraian Hadith: 

  1. Roh seseorang mukmin yang telah meninggal dunia akan tergantung iaitu tidak dapat ditentukan sama ada mendapat rahmat atau seksa melainkan hutang piutangnya dibayar oleh ahli keluarganya yag masih hidup.
  2. Islam sangat menggalakkan agar umatnya menjauhkan diri daripada berhutang dan sentiasa berdoa agar tidak diberati dengan hutang piutang, supaya mereka dapat hidup di dalam keadaan tenteram.

Nota :
  • Aku percaya kita semua pernah berhutang dan memberi hutang....samada hutang material atau hutang budi....
  • Aku sendiri ketika membukak blog ni tahun 2008 masa tu sangat marah dengan seseorang yang berhutang dengan aku .....banyaklah jugak dia berhutang....berpuluh alasan digunakan untuk tidak membayar hutang kepada aku. Aku hairan sesangat sebab yang berhutang ni.....pernah bersekolah di sebuah sekolah agama terkenal di selatan tanah air....kalaulah hamba Allah ni membaca blog aku ni...selesaikanlah hutang sebelum salah seorang kita menutup mata.....

No comments: