Wednesday, June 21, 2017

RUMAHKU SYURGAKU - TAMAN MINI BELAKANG RUMAH (BAB 16)

Assalaamualaikum wbt,

Sejak berpindah ke rumah baru, Februari 2015 ni aku banyak jugak menanam pokok di belakang rumah atas tanah yang sangat terhad iaitu lebih kurang 25 kaki x 40 kaki.....tetapi selepas dibuat tempat membasuh tinggal 13 kaki x 40 kaki sahaja...tapi aku seronok sebab bercucuk tanam pokok ni adalah hobi aku selain main golf....ianya macam satu terapi pada diri aku...bila tengok pokok jambu batu,lemon,limau kasturi dan pokok2 lain mendatangkan hasil.


TMN MINI SEBELUM DIBUAT TEMPAT MEMBASUH
VIEW DARI LUAR RUMAH

Kerja-kerja menambah dapur@tempat membasuh siap sepenuhnya hujung April 2016  dan aku mula menanam rumput jenis cow grass  dan menyusun semula pokok dalam pasu dan yang ditanam dalam tanah.....ada pokok yang terpaksa di tanam di luar rumah (entri lain).


TAMAN MINI BARU AKU



Pokok kari,daun pandan, nenas, jambu batu, cili api,pokok rambutan,  bunga kertas dan banyak lagi semua bercampur di taman kecik tu...


TANGGA BATU UNTUK KE KEBUN LUAR RUMAH

Cabaran menamam pokok di taman mini adalah ruang yang sempit, banyak batu pembinaan terdahulu dan tanah yang keras serta kurang subur.....tetapi kena banyak bersabar dan kena rajin membaja pokok tersebut dan meracun rumput dan daun pokok yang diserang serangga buah. Alhamdulillah.....dah merasa hasilnya... 


No comments: