Saturday, May 26, 2012

DUIT BELANJA SEKOLAH DULU DAN SEKARANG

Assalamualaikum wbt,

Musim cuti sekolah baru bermula semalam....anak2 yang bersekolah seronok, tapi rasanya tidak seseronok zaman saya kecik2 dulu....masa untuk main getah,  main gambar, konda kondi,layang2, kereta tolak,  main guli, main perang perang dn macam2 lagi (Insyallah akan citer pasal zaman kanak2 satu hari nanti).  Sekarang selain futsal mereka banyak main indoor game....game komputer, pc, laptop dan game dalam handphone.....zaman dah jauh berubah.  Entri kali ini pasal duit belanja sekolah.....

Kekadang seronok dan kekadang sedih bila terkenang zaman sekolah dulu, lebih2 lagi zaman sekolah rendah Berkesempatan berborak dengan anak bongsu saya Ammar,  antara ayat yang saya masih ingat bila berborak dengan Ammar semasa amik dia dari pusat tuisyen,  " Dulu duit belanja ayah di sekolah rendah dari darjah satu hingga darjah enam,  10 sen sahaja".... Seingat saya dah beberapa kali saya bagi tau anak2......dan saya sempat bagi tau mereka zaman sebelum saya lebih susah....belanja setengah sen pun ada......biasalah mereka terkejut dan macam tak percaya.  Sekarang duit satu sen atau 5 sen mereka tak pandang langsung. Saya bagitau mereka orang tua saya dulu susah kerja buruh dan hanya mampu bagi duit belanja 10 sen sahaja,  tidak pernah merungut...cuma kekadang kecur air liur bila tengok kawan2 sekolah lain berbelanja mewah dan beli macam2 makanan...... 

Dengan duit 10 sen saya masih ingat lagi, mesti beli keropok yang sama setiap hari dan kalau tak beli keropok, saya akan  beli kacang tanah dalam paket plastik dan lepas tu mesti togok air paip kat tepi padang or tepi bangunan sekolah, nikmatnya air paip waktu tu, terasa manis ajer air paip !.  Entahlah...setiap kali saya tengok keropok tu sekarang,  hati saya sebak....saya tak pernah makan lagi keropok tu sejak 30 tahun lalu....keropok tu masih lagi dijual di sesetengah kedai runcit.  Kacang tanah saya masih makan lagi tetapi dah kurang sebab penyakit gout ni...

Tahun 1976 bila masuk sekolah menengah , abah saya naikkan belanja sekolah kepada 20 sen..sampailah ke tahun 1978.....tahun 1979 saya berpindah ke SM Teknik Cheras....tambang bas dan belanja lain semua ditampung oleh abah dan abang2 yang dah bekerja termasuk akak saya. Alhamdulillah.  Jasa abang2 dan kakak saya akan dikenang hingga akhir hayat saya

Anak2 sekarang lebih beruntung dengan belanja duit sekolah mereka sekarang antara RM 2.00 hinga RM 10.00 sehari.....kebetulan harga barangan di kantin pun makin mahal dan kos sara hidup semuanya tinggi.....Mana mereka main getah atau konda kondi atau guli....mereka main gajet canggih....Zaman dah jauh berubah....guli, konda kondi dan layang2....bukan lagi zaman mereka..

6 comments:

atuk said...

Assalamualaikum En Rosli

ayah saya bagi 50 sen, tapi belanja cuma 30 sen ajer, 20 sen masuk tabung...he he

Faeez said...

salam

rasanya dr djh 1 (1983) hingga djh 6, umi bagi 30 sen je duit belanja sekolah...leh beli nasi lemak lagi....sekrg 30 sen dapat beli apa ye...

Ummi said...

as salam,

anak ummi dr darjah 1-4 tak nk duit skolah (2004-2007) sb bawa bekal. Naik djh 5 dh malu bwk bekal, dia bwk duit belanja RM1 jer, nk bagi RM2 dia tk mau. Skrg dh form 3 dia bawak RM3 jer..nk bg RM5 dia tk mau. Semoga dh bekerja nnt dia pandai berjimat cermat

rosli said...

Hj Rozali,

Wah sudah belajar menabung dari kecik, mesti byk simpan duit masa tu dan kini...alhamdulillah

rosli said...

Faeez,

Betultu, nilai duit dulu dan skrg amat jauh beza..

rosli said...

Ummi,

Tahniah sebab anak berjaya dengan didikan Ummi dan pandai menyimpan walaupun sudah bekerja.