Sunday, January 20, 2013

FIVE SERIES...

Assalaamualaikum wbt,

Tahun 2013 ni umur saya memasuki ke alam 50 tahun..dan lebih tepat lagi  umur saya akan genap 50 tahun pada 2 Ogos 2013. "Five series kita tahun ni" ......menjadi gurauan kawan2.... Alhamdulillah Allah masih memberikan pinjaman nafas kepada saya untuk menikmati hidup bersama keluarga saya tersayang. Kalau dapat BMW 5 series lagi best....hehehe...

Bagi sesetengah orang memang takut nak memasuki  umur 50....kita semakin tidak berapa muda....'rumah kata pergi kubur kata mari'....wow dah five series.....dan bermacam2 lagi kenyataan yang kita dengar.....itu belum lagi yang perli.....umur dah 50 tapi perangai macam orang muda....."bila nak ke surau dan masjid"..... macamlah yang menegur selalu sangat ke masjid atau surau  ! ....tapi saya positif dengan semua teguran dengan keazaman untuk lebih kerap ke surau atau masjid....saya akui kekadang faktor waktu, letih pulang dari kerja dan endurance menyebabkan saya 'mempunyai' alasan untuk tidak ke surau dan masjid....ganjaran pahala kekadang sengaja saya tidak endahkan walaupun saya faham dan tahu hukum hakam...In Shaa Allah.  

Itu belum lagi bila bercampur dengan kawan2 yang lebih muda, "bro you nampak muda , tak nampak cam 50"....terasa kembang semacam je bila dipuji ....hehehe entah perli ke entah betul ke....tak sure..."bro you pakai apa ek, ada amalan ke , ada ilmu ke........nampak muda", dan macam2 lagi.....dalam hati ni terasa kembang kuncup (takut) bila teringat dah 50.....kekadang berdebar2....teringat bila2 masa Allah tarik pernafasan ni....cukup ke bekalan dan amalan....cukup ke solat.....Ada sekali tu....bila kawan bertanya...."bro you nampak muda, apa rahsia".....saya dengan nada bergurau dan bersahaja...." bro  ni berkat wudhuk".....kawan saya tersenyum....akhirnya kami sama2 ketawa....dia lebih mengenali saya sebelum ini....berkat umrah 2008....banyak mengajar saya tentang solat, wudhuk , berdoa dan banyak lagi....Teringat beberapa ceramah  motivasi dan ugama yang saya hadiri beberapa tahun dulu....."jika hati kita bersih  dan tenang....ianya akan terpancar di wajah kita".....Hati saya tersentuh....selalu saya bercakap dengan diri saya...."camana aku nak jadi begitu".....aku ni dah lah  tak rajin solat dan kurang beribadah.....pada kita itu..." YA Allah  Kau bagilah kekuatan pada diri hambaMu  ini...." 

Tahun lepas dua orang rakan sekolah saya meninggal di umur 49.....mereka tidak sempat cecah 50.....hati saya bagai direntap....sepupu isteri saya pun meninggal di umur 49....meninggalkan 5 orang anak2 yang masih kecik....sekali lagi hati saya direntap.....saya hampir meninggalkan sukan golf kerana salah satu sebab di atas.....tetapi di sapa oleh seorang sedara yang dah cecah 60 tahun...."Li....yang mati tetap mati....kita mesti teruskan hidup".....main ajer golf.....yang penting solat jangan tinggal"....saya masih terus main golf tapi tidak sepenuh hati.....prestasi meredum teruk.......hati dan jiwa.....terbang jauh bila ingatkan mati bila2 masa.....Sesekali teringat gurauan seorang rakan sekolah  saya tahun 2011....."Li....50 is just a number.....bila2 masa kita boleh mati"...pertengahan tahun 2012 kawan saya tu meninggal akibat sakit kanser.....

Azam tahun baru.....agar di  umur 50 akan lebih matang , tabah dan kuat menghadapi cabaran kehidupan dan lebih kerap menghabiskan masa dan waktu bermenafaat di surau atau masjid..Ya Allah "bagilah kekuatan dan keazaman kepada hambaMu yang begitu lemah ini. Ameen.

No comments: