Tuesday, January 22, 2013

SEMUANYA ADA HIKMAH DAN REZKI MASING2

Assalaamualaikum wbt,

Saya teringat dengan ceramah motivasi yang saya hadiri beberapa belas tahun dulu oleh Dr Fazilah Kamsah (skrg Dato')......"Kesusahan kepada kita rezki kepada orang lain".....contohnya tayar kereta kita pancit.....kita yang susah dan rezki kepada bengkel kereta...

Cumanya kekadang kita selaku manusia biasa....bila terkena atau sedang marah kita terlupa semua ceramah yang pernah kita dengar dulu.....saya sendiri tidak terlepas bila rasa marah atau sedang diduga......

Beberapa lepas saya diuji dengan perkara yang remeh tetapi ianya boleh membahayakan keselamatan anggota keluarga dan jiran saya, apabila besi penutup longkang di curi oleh penyangak haram jadah...(saya mintak maaf kerana menggunakan bahasa yang kesat)....agaknya sebab dah terlalu banyak makan duit haram sebab tu penyangak hilang rasa takut dan tidak pernah terfikir keselamatan orang lain....yang penting haram jadah ni terlalu seronok menyusahkan orang lain....macam2 sumpah seranah  saya keluarkan dan jiran saya pun begitu jugak....kami memang marah.....

Masa tulah nak pakai banyak duit,  anak nak masuk sekolah....nak bayar yuran tuisyen anak, nak ganti road tax, nak bayar ansuran kereta.......nak beli barang keperluan sekolah.....macam2 lagi....tetiba penyangak pulak curi besi penutup longkang.....sapa tak marah....

Teringat beberapa nasihat dari kawan2 beberapa tahun lalu....relax Li...."Allah nak ganti yang lebih baik"....saya tempah besi penutup yang baru....kos yang saya kena bayar RM 200.00...rezki kepada kedai besi.....kesusahan kepada saya....In Shaa Allah akan dapat rezki dan ganti dari Allah yang lebih baik dan lebih lumayan...

Semuanya dari Allah....puas memujuk hati dan cuba nak kawal kemarahan ini.... Ya Allah bagilah kekuatan menahan kemarahan dan bagi kesabaran  pada hamba Mu ini.....

2 comments:

Wak Gelas™ said...

salam bang, bukan ke besi penutup longkang luar rumah tu pihak majlis tempatan yg patut ganti? uhhuuuU, salam ziarahh

rosli said...

Wslm WG,

Entahlah.....rasanya masa rumah baru memang pemaju yang buat besi longkang...bila dh lama dok kat area ni....kalau tunggu kerajaan tempatan ganti, mau berjanggut atau ramai yang termasuk longkang depan rumah....hehehe.....Apapun tk atas ziarah ke blog saya dan tk atas pandangan.