Tuesday, April 29, 2014

ISTANBUL KAMI DATANG - (TOPKAPI SARAYI MUZESI ATAU MUZIUM ISTANA TOPKAPI - 1 ) - BAB 27

Assalaamualaikum wbt,

(26 JANUARI 2014- AHAD)
(LAWATAN TIGA SERANGKAI  MUZIUM ISTANA TOPKAPI, MASJID SULTAN AHMET@MASJID BIRU DAN AYA SOFYA)

Dalam bas...masih teringat2 kedai barangan kulit tadi...ada barangan yang  begitu mahal....suka.....tetapi sebab teringatkan masih ada lagi tempat dan destinasi yang lebih agung iaitu Madinah dan Makkah.....aku cepat2 lupakan jaket kulit idaman hati tu tadi....hehehe. Tidak lama lepas itu tiba di kawasan parking  Istana TopKapi destinasi lawatan yang ditunggu- tunggu.  Banyak bahan sejarah Islam teragung  di simpan di sini termasuklah pedang, janggut  Nabi Muhammad SAW, pedang2 sahabat Nabi dan sejarah Turki ....memang best dan aku tidak mampu untuk menerangkan sepenuhnya kerana terlalu banyak bahan sejarah di sini. Seperti biasa aku dan keluarga bergambar dan sedikit sebanyak sempat meneliti bahan2 sejarah tetapi tidak dibenarkan mengambil gambar walaupun dengan HP. Kawalan keselamatan sangat ketat samada di luar pintu masuk Istana atau di dalam kawasan muzium....

TEMPAT LAWATAN HARI INI ....PERLU BERJALAN KAKI KE SEMUA LOKASI
NI DIA PINTU MASUK  PERTAMA DAN UTAMA ISTANA TOPKAPI
Pemandu pelancung kami memang begitu bersungguh2 menerangkan sejarah Turki dan Kerajaan Uthmanih atau Ottoman termasuk sejarah Islam di Makkah dan Madinah...terlalu banyak sejarah agung yang aku sendiri tidak tahu rupanya.

SELEPAS TAKLIMAT TERUS MENUJU KE PINTU MASUK UTAMA
Terus menuju ke pintu masuk.....jauh jugak berjalan.....cuaca ketika itu sejuk giler...semua mesti ada tiket sebelum masuk ke Istana ini....tiket ini dan Cruise Bot Bosphorus sahaja dah termasuk ke dalam pakej ziarah umrah....Aya Sofya dan Kereta Kabel rasanya tidak termasuk dalam pakej...kutipan di buat berasingan.

MASING2 DENGAN TIKET
CLOSED UP TIKET AKU
NI DIA PINTU MASUK MASUK KE MUZIUM UTAMA DAN BAHAN SEJARAH UTAMA KERAJAAN OTTOMAN, NABI MUHAMMAD SAW, PARA SAHABAT , 
MAKKAH DAN MADINAH
POSING LUAR ISTANA
WIFE DAN ADIERA DALAM KAWASAN MUZIUM ISTANA
HAPPY SANGATLAH TU...TAPI SEJUK GILER..
DANIAL DI CANDID...
AMMAR BEGITU TERUJA KETIKA ITU
ADIERA SENTIASA TERUJA DI SINI...TETAPI TIDAK TAHAN SEJUK
SEBAHAGIAN BESAR ROMBONGAN MENDENGAR TAKLIMAT 
SEBELUM LAWATAN DALAM MUZIUM
 DANIAL DICANDID LAGI....
AKU POSING LAGI....BIRU UNGGU BUNGA2AN NI...
DAN LAGI....
FAMILI AKU, KAKAK AKU, PAK LANG DAN MAK LANG DI BAWAH POHON YANG BEGITU 
BERSEJARAH DI MUZIUM ISTANA TOPKAPI
SEMENTARA MENUNGGU RAKAN2 LAIN MEMBUAT LAWATAN KAMI DI BERI TAKLIMAT LAGI OLEH ALI ...CUACA AMAT SEJUK KETIKA INI...
POSING LAGI SELEPAS KUAR DARI PINTU UTAMA


Banyak gambar yang aku snap di sini.....lepas ini ada lagi gambar2 menarik.

No comments: