Wednesday, December 28, 2011

ANTARA IKHLAS BERKAWAN ATAU BERKEPENTINGAN

Assalamualaikum wbt,

Aku tidak berniat nak bercerita buruk pasal orang atau mendedahkan perangai buruk kawan,  sekadar meluahkan apa yang terlintas dalam hati.....entah kenapa....Aku pasti ramai kita mempunyai kawan baik dan mesti ada jugak yang mempunyai pengalaman ditipu kawan baik atau hutang yang tidak dijelaskan. ( Semua cerita aku pendekkan)

Semasa di Universiti tahun 1983 hingga 1986, aku mempunyai seorang kawan baik  kebetulan kami sama kursus dan jurusan pengkhususan dan kami sama2 geng motor.....cuma rezki dia awal berkahwin walaupun tidak meriah dan perkahwinan yang sangat simple ,  dia kena jual motor dan banyak lagi untuk belanja perkahwinan walaupun dah dinasihatkan.  Lepas tamat belajar aku dengan haluan aku di Klang dan dia dengan haluan dia di hujung Barat Laut Selangor (takdir dan jodoh dia aku tak mau pertikaikan)....

Entah apa 'salah besar' dia buat masa bekerja sementara di kampung dia tergesa nak 'lari' ke Sabah katanya dapat kerja sebagai guru di sana, masa tu tahun 1989,  dia bagi aku geran TOL dan dia mintak RM 1500.00 untuk beli tiket kapal terbang......rupanya aku ditipu 'hidup- hidup' kerana geran tanah TOL tu palsu dan tidak wujud.  Selepas 2 tahun terasa ditipu aku 'berniat '  jika aku jumpa dia di Sabah atau di mana-mana saja aku hanya nak tumbuk muka dia sekali cukuplah......aku nak cakap dengan dia nilai penumbuk aku tu RM 1500.00.  Aku dapat tau orang kampung ramai yang dia tipu dan kalau dia pulang semula ke kampung ramai yang nak 'bunuh' dia......rupanya itulah salah besar dia.....

Awal tahun 2011 dia sms aku dan call aku..aku memang terkejut sangat2( entah dari mana dia dapat no hp aku, aku tak pasti ..) katanya ada budak sekampung dia yang kenal aku dan kami sama tempat bekerja....dia sms aku dan call aku hanya nak bertanya kalau2 ada kerja kosong di tempat kerja aku kerana anak perempuan sulungnya baru tamat pengajian....aku tak pasti apa pembaca boleh faham apa yang bergelodak di dalam hati aku....marah ada, kesian ada dan 'dendam' pun masih ada sebab belum lepaskan penumbuk bernilai RM 1500.00.......apakah selepas 22 tahun nilai RM 1500.00 masih relevan..
Umur aku semakin banyak......dah sejuk agaknya .......selepas dia call dan dapat tahu aku tak boleh bantu anaknya untuk kerja kosong....hingga kini dia tak pernah lagi sms or call.....ini ke kawan sejati,  kawan baik ....atau dia masih 'malu dan segan' dengan kesilapan lampau dia....in  case ada kawan dia terbaca atau dia terbaca blog ni.....tolonglah be gentlement dan 'face to face'......aku dah bersedia sejak 22 tahun lampau.....cuma kekadang 'sedih' dan 'kesian' tengok kawan berperangai sebegini.....

Ada lagi ke istilah kawan sejati......ikhlas berkawan atau.....seronok berkawan......insiden 22 tahun lampau....meninggalkan kesan pada aku sehingga sekarang.....antara berkawan rapat dan berhutang.....Insyallah banyak lagi perkongsian di masa hadapan....

No comments: