Saturday, October 11, 2014

ANTARA TANGKAP GAMBAR SENDIRI TAHUN 1995, TRIPOD TAHUN 1999 DAN SELFIE 2014

Assalaamualaikum wbt,

Begitulah teknologi kamera dan handphone berkamera sekarang ini.....aku masih ingat masa aku mula2 snap gambar sendiri (sekarang orang panggil selfie) dengan kamera kompak Olympus  tahun 1995 di Melbourne atas tugasan rasmi ketika itu.....ada yang menoleh dan mungkin juga mereka mengata aku ni kurang waras atau aku terasa macam orang gila masa tu senyum sendiri dan snap foto sendiri dekat2 pulak tu.......hehehe. Aku mula2 'berselfie' secara tidak sengaja sebab masa tu mana ada perkataan selfie....yang ada ada masa tu snap foto sendiri...heheheh... di atas bas dua tingkat semasa bersiar2 di Melbourne.

GAMBAR SELFIE AKU YANG PERTAMA DI MELBOURNE  ZOO, AUSTRALIA
SELFIE YANG KEDUA....MUDA 19 TAHUN KETIKA INI

Bila balik ke Malaysia...ada yang melihat album aku dan ada sedara dan kawan2 yang menegur kenapa muka aku dekat sangat dengan kamera dan mereka terasa pelik....aku pun terasa semacam ketika itu.....aku tak sangka selfie jadi trend sekarang....hehehe...Masa tu yang ada hanya handphone biasa....belum ada yang berkamera......kamera pun guna yang filem.....(so bila nak snap foto sendiri, mana ada perkataan selfie masa tu....) snap foto kena hati2....kalau silap hangus satu dedahan......filem dulu-dulu  ada 36 dedahan sahaja dalam satu roll filem. ( yang maksima ketika itu)


DI TANGGA SHRINE OF REMEMBRANCE, MELBOURNE
SELFIE KEDUA

Sempat bersiar2 di Rialto Towers, Bangunan tertinggi di Benua selatan

SELFIE PERTAMA DI BUMBUNG RIALTO TOWERS, MELBOURNE
SELFIE KEDUA
Masa tu aku travel berseorangan dan segan nak mintak tolong dengan orang yang tidak dikenali untuk snap foto aku masa itu kecuali ada yang menawarkan diri dan bantu aku masa itu....

Tahun 1999 ketika tugasan rasmi aku lebih bersedia....tetapi sedikit bebanan dengan membawa tripod ke Ghana dan Guinea untuk tugasan rasmi dan ketika pulang aku singgah di Paris dan Amsterdam....sempatlah guna tripod dan bergambar sendiri dari jarak yang aku tentukan (sekarang orang guna monopod)

 GUNA TRIPOD PERTAMA KALI DI EIFFIL TOWERS , PARIS
HUJAN DAN KESEJUKAN KETIKA ITU
BASAH LENCUN...
BERLATARBELAKANGKAN ARC DE TRIOMPHE, PARIS
HUJAN DAN AKU KESEJUKAN MASA TU

Yang buat aku rasa sedih dan terkilan masa di Amsterdam tinggal lebih kurang 15 dedahan sahaja dari 36....kena berjimat cermat....pasang tripod , set timer dan berlari ke tempat bergambar....itulah trend masa itu....hehehe.....sekarang kamera canggih masih ada lagi timer..tapi orang lebih suka monopod...

 PERTAMA KALI GUNA TRIPOD DI AMSTERDAM
SANGAT SEJUK KETIKA INI...9 DEGREE CELCIUS..
POSING LAGI SEBELUM KE LT SCHIPHOL

Aku masih lagi selfie sekarang ini dengan smart hp yang jadi trend semasa sekarang....hehehehe. Ziarah Turki dan Umrah 2014....

SELFIE DI MAKAM ABU AYUB AL ANSARI
SELFIE DI  GOLDEN HORN, ISTANBUL, TURKI
SELFIE PERTAMA DI MASJID NABAWI
SELFIE TERBAIK AKU DI SAMPING BAITULLAH
SELFIE DI PUNCAK JABALRAHMAH

SELFIE YANG AKU PALING SUKA

Begitulah perubahan teknologi, aku bersyukur pada Allah swt kerana diberi peluang untuk mengalami teknolgi lama bergambar sendiri dan trend selfie sekarang ini.....Kedua perubahan yang jelas adalah....dulu2 aku kurus dan sekarang aku dah gemuk dan berisi..hehehehe

No comments: