Monday, April 10, 2017

RUMAHKU SYURGAKU ( RUMAH BARU HOBI LAMA) - BAB 14

Assalaamualaikum wbt,

Sejak berpindah ke rumah baru Februari 2015 ...banyak perkara baru yang aku kena adjust.....antaranya tanam rumput baru...pokok lama dan baru dan banyak lagi....


TANAH REZAB TNB VIEW DARI DAPUR RUMAH

TANAH REZAB TNB VIEW DARI TINGKAT ATAS


Untuk memudahkan aku berkebun aku suruh kontraktor tebuk pagar dan buat tangga menghala ke kebun luar....

SEBELUM
SELEPAS
LEBIH MUDAH UNTUK BERKEBUN

Tapi satu perkara yang masih sama aku teruskan aktiviti menanam pokok bunga dan sekarang ada tanah luar pagar yang lebih luas (tanah TBN dan tanah kerajaan), aku tanam pokok buah seperti limau nipis, jambu batu, pokok nangka, serai, nenas dan lain-lain lagi....Alhamdulillah.


POKOK NANGKA AKU SEBELAH KIRI DAN HUJUNG TU 
SERAI WANGI JIRAN AKU
POKOK RAMBUTAN SEDIKIT TERBANTUT WALAUPUN 
SUDAH  SETAHUN DITANAM...

Walaupun tanah bukit ini  bercampur dengan batu2 bahan binaan terdahulu, bersemak samun dan lalang, aku gagahkan jugak membersihkan lalang dan meracun rumput di kawasan tersebut. Aku yakin kalau dibaja selalu pastinya akan subur jugak pokok2 ni...dengan Izin Allah.

Nanti aku update pokok2 yang berjaya aku tanam dan dapat hasilnya di entri akan datang.

No comments: