Thursday, April 26, 2012

IMPIAN JADI NYATA - GOLDEN DREAM- PART 14- BERTOLAK PULANG

Assalamualaikum wbt,
(bertolak pulang dari Conakry melalui Paris dan Amsterdam)

Penantian saya  untuk pulang ke Malaysia berakhir,  bertolak pulang dari rumah penginapan di Conakry saya dihantar oleh pemandu Sotelgui....di LT Conakry...Al Haj sedia menunggu saya,  barangan termasuk buah mangga enam biji tidak di screen langsung.....ingatkan terus boleh bawak masuk flight....Air France....ada lagi tapisan rupanya...dari pihak Air France....( datang Guinea jika tak beli mangga bermakna tidak sah kunjungan kita di sini,  menurut staff TM di sini ketika itu !!!!!)

Rupa2nya ada lagi satu sekatan keselamatan sebelum memasuki pesawat  Air France,  saya percaya mereka tidak mempercayai sekatan keselamatan pihak LT Guinea,  semua orang dan barangan di screen semula satu persatu,  pesawat lewat satu jam lagi....masa bertolak dah malam lebih kurang 9.00 malam. Pengalaman di negara orang.....

Pesawat saya singgah LT Bamako, Mali singgah sebentar 45 minit....kemudian pesawat terus menuju Paris dan merentasi beberapa buah negara Afrika lain,  termasuk Mauritania, Western Sahara,Morocco, Laut Mediterranean, terus memasuki benua Eropah merentasi Sepanyol dan mendarat di Paris,  penerbangan saya mengambil masa lebih kurang 8 jam dan selamat mendarat di LT Charles De Gaule, Paris, Perancis lebih kurang jam 6.30 pagi.....Penat dan letih sangat....tetapi panggilan Eiffel Tower memang sangat kuat....

 

Pulang saya ikut jalan lain....akan singgah di Paris dan tidak seperti yang yang dirancang  pulang ikut London... Allah memperkenankan doa saya untuk ke Paris dan Amsterdam....Di Paris saya hanya berniat untuk bergambar di Eiffel Tower dan Arc De Triomphe sahaja . Alhamdulillah. Tunggu pengalaman saya di Paris selama 8 jam dan satu malam di Amsterdam...

No comments: