Monday, April 30, 2012

IMPIAN JADI NYATA - GOLDEN DREAMS - AMSTERDAM- PART 16

Assalamualaikum wbt,

Pesawat Selamat mendarat di LT Schiphol, Amsterdam jam 7.45 malam.....ketika itu cuaca begitu cerah seolah - olah masih siang hari......saya terus beli tiket keretapi macam ERL....terus ke Central Station,  di dalam tren saya sempat berborak dengan seorang budak muda tempatan,  dia senyum bila saya kata saya menginap di hotel Vijaya,  dia kata saya 'pandai' pilih hotel....saya pun tersenyum sama,  sebab masih tak faham.....rupa2nya hotel saya tu di tengah2 'Red Light District'.....banyak pertunjukan 'percuma' dan rupanya industri pelacuran di Amsterdam adalah sah di sisi undang-undang mereka. Masyallah....Suhu ketika itu 14 degree celcius....punyalah sejuk.........

Sepanjang perjalanan dalam keretapi saya sempat menikmati pemandangan yang indah ada sekali sekala ternampak ladang bunga tulip....memang cantik....merah , kuning dan macam2 warna.....saujana mata memandang.

Hotel milik rakyat India

Malam tu berjalan lah jugak tetapi tak banyak yang boleh di lihat sebelah malam kecuali industri 'Red Light' di situ.....satu pengalaman yang baru......terpulang pada  masing2 samada nak melihat, menikmati atau window seeing.....tepuk dada tanya selera.....Nak jadi cerita disebabkan sejuk sangat betis kaki saya kejang(cramp)....so masa berjalan malam itu saya singkatkan.....suhu pulak begitu sejuk ....kalau tak silap 10 degree celcius.....Syukurlah... Allah masih melindungi saya...

Keesokan harinya saya bangun awal , selepas sarapan sempat bergambar di sekitar Amsterdam, masih sejuk dan sedikit sunyi ketika itu, tidak sibuk,  banyak basikal di tepi jalan dan air sungainya tenang dan jernih dan banyak rumah2 sampan dan rumah bot di sungai....

Masih di awal pagi...sejuk sangat

Bersih dan air sg jernih

Lengang sebab masih awal pagi
Antara kenangan paling manis di Amsterdam

Latarbelakang Pelabuhan Amsterdam
 Basikal adalah salah satu kenderaan utama di sini

Central Station, Amsterdam dah mula sibuk

Begitulah kenangan saya di Amsterdam, satu malam sahaja,  lepas tu terus naik tren ke LTA Schiphol dan sempat beli sejambak bunga tulip  berwarna merah di LTA Schiphol  untuk wife dan cenderamata tanda kenang2an di sini. Entah bila lagi akan dapat peluang ke sini lagi..Alhamdulillah....impian ke Paris dan Amsterdam tercapai....

Pengalaman dalam kapal terbang waktu pulang ke Malaysia tidak kurang menarik.....tunggu...