Thursday, February 27, 2014

BURSA KAMI DATANG (FERI DAN BURUNG CAMAR)- BAB 4

Assalaamualaikum wbt,

Sebaik bas memasuki feri kami diarahkan turun dari bas...sejuk gila ....berebut ke tandas percuma....ada cerita pasal tandas percuma ni......ada yang naik atas feri duduk kat sebelah dalam feri ada heater, baru nyaman.ada yang duduk kat sebelah luar feri sejuk giler lagi....hehe... perjalanan feri tidak lama dijangka lebih kurang 45 minit sahaja......

SAYA DAN FAMILI.... FERI DAH TUNGGU DI BELAKANG KAMI TU
ANAK2 DEPAN FERI.....CERIA MASA NI....AKU SUKA DAN PUAS HATI...
Sementara feri bergerak dan menuju Port Yalova...apa lagi bergambar ajerlah......tak lama lepas tu burung2 Camar Laut mengikuti feri kami.....mereka macam dah tau akan mendapat bekalan makanan dari penumpang feri.....

AKU DAN WIFE SEBELUM FERI BERGERAK...SEJUK GILER...
ISTERI AKU DENGAN KAKAK AKU, RAMLAH
CERIA.....WALAUPUN PENAT DAN SEJUK GILER...
AMMAR TENGAH SHOOT CLOSED UP
Anak2 memang cepat lapar....rupanya sarapan roti tadi tidak cukup untuk mereka....sejuk  buat mereka cepat lapar....mereka cari makanan lagi di dalam cafe feri....hehehe..

SEDANG MENIKMATI KEBAB TURKI..SEDAP GILER KATA ANAK2...HEHEHE
Aku pulak masa...suka nak tengok pemandangan luar walapun sejuk sebab aku nak amik foto2 buat kenangan di atas feri dan pemandangan indah walaupun sejuk giler kat luar feri...aku puas dapat amik gambar burung2 Camar Laut yang sibuk menyambar roti2 dari lambungan penumpang feri.....

BELAKANG AKU TU DAH MULA BANYAK CAMAR LAUT YANG IKUT FERI
MEREKA TUNGGU MAKANAN
AKU PUN TURUT LEKA DAN TERUJA DENGAN AKSI CAMAR2 LAUT NI
CLOSED UP....AKU PUAS HATI DAPAT SNAP GAMBAR MEREKA NI..
CAMAR LAUT NI AKAN IKUT PENUMPANG YANG SENTIASA BAGI MEREKA MAKANAN
CAMAR LAUT NI PUN PENAT JUGAK DAN MEREKA REHAT ATAS AIR LAUT TU..
BERATUS DAN MUNGKIN JUGA BERIBU

Alhamdulillah setelah belayar 45 minit...akhirnya tiba juga di Port Yalova...perjalananan darat diteruskan ke bandar Bursa...cantik pemandangan ladang dan gunung ganang menuju Bursa.
FERI MENUJU PORT YALOVA
Kalau ikut maklumat google jarak dari Istanbul ke Bursa ikut jalan darat lebih kurang 240 KM..tetapi bila dah ikut jalan laut ni mengikut Ali ianya dah pendek 50 km...

7 comments:

Unknown said...

As salam Tn Hj,
Just nak share, saya pun ke Turki last yr, masa tu early spring (blm 3)tpi masih sejuk kdg2 4 degrees. Coastal area mmg byk camar laut..kat balkoni hotel pun ada. satu lg.. sejuk2 ni mmg le lapar memanjang n dahaga sbb dehydrated.

Unknown said...

salam,
Masuk saya naik dulu tak de burung pun!anak2 pun tak ikut.

nadz said...

Salam,

Gambar burung Camar tu best!
Bila anak-anak gembira, kita apa lagi yang mahu yer..dah besar mereka..

mengikuti catatan perjalanan begini, menjadikan membara dan teruja di hati , nak travel juga..InsyaAllah..

rosli said...

Nadzir,

TQVM kerana sama2 berkongsi ilmu dan cerita

rosli said...

Mamaju,

Saya tidak pasti masa Mamaju pergi musim apa...yang pasti saya percaya setiap musim camar ini pasti ada....atau mungkin musim sejuk sahaja

rosli said...

Mama Nadz,

TQVM kerana mengikut perjalanan kami. Memang saya gembira sangat bersama dengan keluarga saya.

Norazila said...

Ya Allah.. Seronoknya.. Saya pun dah lama plan nak pg umrah ziarah turki ni.. Insyaallah nak pergi cuti sek mac tahun depan..