Monday, February 7, 2011

JALAN2 CARI MAKAN DI KLUANG DAN MERSING

Salam,

Cuti Raya Cina baru ni,  aku dan famili balik Muar jengok mak mertua aku....3 Feb dapat info dari abang ipar di Yong Peng ,  Ayer Hitam, Kluang dan Mersing tidak banjir......awal pagi lebih kurang jam 7.30 pagi, kami bertolak ke Mersing , melalui pekan Parit Sulong, pekan Yong Peng, pekan Air Hitam....terus ke Kluang.....terus ke Kahang,  masuk jalan Felda Nitar dan terus tiba di Pekan Mersing.....terus ke Felda Kg Endau Mersing  untuk menghadiri majlis pernikahan Izzati.

 Pekan Parit Sulong

Simpang pekan Yong Peng menuju ke Ayer Hitam

 Terkenal di Ayer Hitam

Mercu tanda Bandar Kluang

Syukurlah jalan ok dan tidak banjir masa menuju ke Mersing...ada ladang kelapa sawit yang terendam dan ada sungai yang dah mula melimpah...Singgah di pekan Kluang  nak cari  Kluang Rail Coffee yang terkenal tu, malangnya mereka cuti hari Khamis dan kebetulan mereka buka hari itu untuk anggota keluarga mereka sahaja sempena Tahun Baru Cina....

 Hanya untuk keluarga mereka meraikan Tahun Baru Cina

Tutup hari Khamis, belum ada rezeki nak pekena kopi di sini

Perut dah lapar sebab semua belum lagi sarapan pagi dan perjalanan masih jauh,  maka kami terus berpusing2 di pekan Kluang,  jumpa restoran ini....
Nasi lemak, makanan lain dan kuih muih pun ada kat sini

 Perghhh mee kari pilihan aku

 Meehon sup pilihan Danial


Ammar suka nasi lemak
 
Isteri aku suka meehon goreng

Lepas sarapan terus menuju ke Mersing....ada beberapa lokasi yang telah dinaiki air antaranya tebing Sg Kahang dan beberapa lokasi Felda Nitar, tetapi jalannya masih boleh dilalui lagi....cuak jugak masa nak balik nanti, takut2 air dah naik.....masih sempat berdoa agar air tidak naik...
 Air Sg Kahang dah melimpah ke kawasan kampung berdekatan

Ikut jalan ini lebih cepat dan selamat

Lebih kurang jam 4 petang lepas makan dan berjumpa sedara mara,  kami bertolak  pulang balik ke Muar , sempat singgah beli keropok kering, keropok lekor dan ambil angin di pantai Mersing.

 Kedai yang kami singgah

 Macam2 ada
 Berjenis ikan kering ada

 Cantik lokasi masjid ni, atas bukit

 Ammar di pantai Mersing

 Air surut ketika ini, pantainya berlumpur

 Angin bertiup kuat

Pantai Mersing dari atas bukit
Syukur tidak kena banjir kecuali di simpang Parit Jalil ,Parit Sulong yang jalannya sedikit dinaiki air tapi masih boleh digunakan ketika pulang, tiba di rumah emak mertua aku jam 7.25 petang di saat azan Maghrib berkumandang.

7 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum En Rosli

ikan kering nampak macam cantik ajer...baru lagi kut

Wassalam

rosli said...

Hj Rozali,

Yes, mmg baru lagi kebanyakan ikan2 tu, harga boleh tahan ok.

مسافر_اسلام said...

Assalammualaikom...semuanya menarik.

rosli said...

MI,

Terima kasih

مسافر_اسلام said...

beli ikan kering je ke?
ikan bilis tak beli ke?

rosli said...

MI,

Beli keropok lekur dn keropk kering ajer....ikan bilis masih byk kat rumah.....bekalan masa beli kat pangkor dulu

nur alyssa said...

restoran nasi lemak kopi o di kluang tu sebenarnya dh tukar pengurusan. dulu sy makan kt situ lg sedap terutama nasi lemak & mee rebus dia, memang sedap sgt. sekarang mereka dh pindah , dengar-dengar kt kl. sy ngah cari restoran baru dia, nnt kalau dh jumpa sy beritahu.