Sunday, January 8, 2012

BILA ALLAH NAK MENDUGA....

Assalamualaikum,

Awal tahun baru minggu lalu,  aku dah 'merasa' bila Allah nak menduga hati dan perasaan.....sekelip mata bila perasaan direntap dan perasaan gundah gulana.....macam2 bermain di fikiran....Istighfar.....syukur Alhamdulillah.

Dalam hidup kekadang kita diduga dengan kawan2.......sahabat........ada masa terasa jauh dan ada masa terasa dekat.....ada ketika terasa menyampah pun ada......Subhanallah....Ya Allah.....ampunkan aku.....kawan2... maafkan aku.....

Ada ketika kita diuji dan diduga dengan jiran2.......sedara mara terdekat dan anak2 buah kita dan banyak lagi.

Yang paling mencabar bila kita diduga dengan adik beradik dan ipar duai yang dekat dengan kita.......mintak tolong,  mintak pinjam duit.....tumpang rumah dan banyak lagi.....entahlah.....aku hanya boleh membantu di mana terdaya....Kalau ada sedara mara yang terasa hati jika aku kurang membantu di kala mereka sedang kesusahan maafkan aku

Masa muda2 dan sedang belajar dulu aku pernah menumpang tinggal dengan dua abang2 aku...aku terhutang budi sampai mati dengan abang sulung dan abang kedua aku....termasuk adik beradik aku yang lain....mereka banyak berkorban untuk aku.  Hanya Allah dapat membalas jasa mereka...(itu belum dikira jasa ibu dan bapa aku)

Kita biasa diajar dan dinasihatkan agar redho dan banyak  bersabar.....YA Allah bagilah aku kekuatan diri.....

4 comments:

atuk said...

Assalamualaikum En Rosli

itu hari orang tolong kita... Alhamdulillah
sekarang giliran kita pula menolong orang, setakat mana yg kita mampu ... Insyaallah

norh said...

selalu kita diuji oleh bos-bos kita..he he

rosli said...

Hj Rozali,

Tk atas peringatan dan nasihat. Insyallah

rosli said...

Norh,

Boss kita memang gitu, mereka ada kuasa sementara......apapun saya selalu di pesan , di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung.....saya cukup tak suka peribahasa begini