Sunday, January 15, 2012

JASA MU TETAP KU KENANG - GURU2 SEKOLAH RENDAH

Assalamualaikum wbt,

Aku mula bersekolah Januari 1970,  batch pertama Dasar Pelajaran Kebangsaan Malaysia....aliran Melayu batch pertama , SRK Bukit Bintang ( 2), Jalan Sg Jerneh, Seksyen 8, Petaling Jaya dan tamat darjah enam tahun 1975. 

Ramai guru-guru yang aku masih ingat,  tetapi hanya 3 orang guru yang jasa mereka aku kenang hingga akhir hayat.
  1. Pn Tijah- Guru kelas (darjah 1, 3 dan 6) yang sangat membantu anak2 Melayu termasuk aku.....tegas dan garang tapi baik hati. Erti potensi dan kebolehan pelajar ( Aku tak dapat kesan beliau di mana sekarang)
  2. Pn Maznah - guru kelas aku masa aku darjah dua, tegas dan garang,  tetapi membantu aku masuk kelas A masa naik ke darjah 3 hingga 6. ( Jugak aku tidak dapat kesan beliau di mana sekarang)
  3. Ustaz Salleh- guru ugama yang mengajar aku semua bab asas ugama termasuk feqah, tauhid, mengaji , aku masih ingat ajaran dia tentang sifat2 Allah......lagu menghafal sifat2 Allah sedikit sebanyak masih aku ingat lagi hingga kini ( Kali terakhir berjumpa beliau tahun 1987 di Desa Pandan)
Ramai lagi guru aku berbangsa Cina dan India, ( Mrs Yap, Mr Lee, Mrs Menon)  tapi topik aku kali ini adalah khas untuk mereka yang begitu menyentuh hati dan jiwa aku....

Jasa mereka semua aku kenang.....hingga ke akhir hayat.

4 comments:

atuk said...

Assalamualaikum En Rosli

setiap kali kita berdoa, jangan lupa doakan Syurga untuk mereka semua...

Mohd Saad Hamid said...

Assalamu'alaikum Tuan Rosli

Saya mula sekolah tahun 1961. Walaupun sudah setengah abab berlalu, namun jasa guru tetap saya kenang. Merekalah yang bersusah payah mendidik saya sehingga saya menjadi 'orang' (bak kata orang tua-tua) pada masa ini.

Wasalam.

rosli said...

Hj. Rozali,

Insyallah. Saya doakan mereka dan ingat jasa mereka

rosli said...

Hj Saad,

Betul tu....jasa mereka sangat besar....Saya bersyukur dapat jadi orang ....Insyallah