Monday, June 18, 2012

ANTARA GOUT DAN MAKANAN KEGEMARAN

Selamat Sejahtera Ke Atas Kamu,

Seingat saya saya kali pertama kena sakit gout ni  Oktober 2010, selepas main golf.....sehingga kini dah  5 kali saya kena gout lagi....terbaharu minggu lepas 11-13 Jun 2012,  mc 3 hari.....sakitnya kali ini....berdenyut2...nak tido pun tak boleh.....

Dari kecik kekacang, sayur kekacang dan seafood adalah makanan kegemaran saya....doktor pesan lagi.....ujian darah boleh tentukan samada buah pingggang saya ok atau tidak dan samada saya ada diabetes......dengar buah pinggang dan diabetes....saya jadi ngeri dan seriau......saya kena lupakan semua makanan tersebut.....berat tapi saya kena kuat semangat. Insyallah. 

Tiga orang doktor yang berlainan pesan pada saya benda yang sama......jaga makan dan mesti berpantang....jauhkan diri dari sayur kekacang termasuk kacang panjang, kacang buncis dan sayur bayam, sayur kobis bunga dan asparagus dan kacang-kacang......lagi satu jauhkan diri dari seafood seperti, ketam, udang, semua jenis siput, kepah, kerang dan makanan laut yang dekat dengan pantai berlumpur..
  
SEMUA JENIS KACANG PEBERET SAYA

 
SAYUR KACANG BUNCIS

 
KACANG PANJANG


JUGAK PEBERET SAYA

 
KETAM, UDANG DAN SOTONG
LANGSUNG TAK BOLEH MAKAN

Sekali lagi doktor pesan pada saya.....tinggalkan semua makanan laut dan paling kena ingat lupakan semua jenis kacang.....Selamat tinggal semua makanan peberet saya.....

Bila umur semakin banyak satu persatu nikmat kita Allah akan tarik...nikmat makan saya Allah dah tarik satu.... " Ya Allah , Bagilah kekuatan kepada hambaMU ini " .  Ameen....

7 comments:

mama ju said...

Tkasih info.

Kalau mkn juga terus rasa sakit ke?
Saya nak jumpa doktorlah...

Al-Manar said...

"Bila umur semakin banyak satu persatu nikmat kita Allah akan tarik...nikmat makan saya Allah dah tarik satu.... "

Sayangnya kebenaran hakikat yang terkandung dalam ayat ini mula dirasai kebenarannya biia disentakkan sewaktu matahari mula trerbenam.

rosli said...

Mamaju,

Biasanya untuk saya...kalau makan kacang selepas 3 hari akan ada rasa sakit tu...gout ini memang dah ada dalam darah kita, kalau tersalah makan wpun sedikit mesti kena semula

rosli said...

Al Manar,

Alhamdulillah kerana berkongsi ilmu. TK

Anonymous said...

Salam, saya pernah merawat bebrapa orang terkena gout, alhamdulillah dengan izinNya pesakit yang dirawat telah sembuh dan tidak berpantang lagi- kartika buana... www.kartikabuana.net

Anonymous said...

Ηеllo, I enjoy reading thгough your article.
I wanteԁ to write a lіttle сomment to suppoгt уou.


Fеel free to surf to my blog ρоst - hcg diet injections versus drops

Anonymous said...

If yοu are going for most excellent contents like I do, just ѵіѕit thіs web
ѕite every day because it provіdes quаlitу сontents, thanks

my website - dish network