Wednesday, June 20, 2012

MOOD NAK HIJRAH TUGASAN KERJA

Assalamualaikum wbt,


Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.


Alhamdulillah,  selepas 4 tahun berdoa di Raudah dan depan Kaabah, peluang untuk  berhijrah tugasan Insyallah menampakkan cahaya di hujung terowong,  tugasan yang lebih mencabar dan berkaitan OSH....minat saya sekarang.....mohon bertukar unit dan bahagian sahaja dan masih kekal di Syarikat yang sama.  Dah lebih 4 tahun buat kerja OSH secara part time.....termasuk menjadi trainer di NIOSH. 

Alhamdulillah, perancangan dari Allah untuk  saya, bertahan dan bersabar selama 4 tahun, hampir give up atau sudah berputus asa mencuba sejak tahun 2007, belum  sah dan belum confirm lagi....tetapi peluang kali ini agak cerah.  Pertengahan Ogos 2012 tarikh yang dirancang, esok lusa berjumpa dengan boss sekarang, moga Allah permudahkan perbincangan saya dengan boss sekarang. All the best to me.....hehehe...

Antara nasihat dari rakan karib, jangan sombong, jangan demand gaji atau gred dan jangan memandang rendah kemampuan orang, buat kerja dengan baik, jaga b_ _ _ _ t sendiri (maknanya jaga kerja masing2 dan pandai2lah nak hidup) dan  kerja dengan ikhlas untuk membantu Syarikat demi mengurangkan kemalangan di tempat kerja.

Cuba lagi.....bersikap positif dan jika sudah berusaha dan masih tidak berjaya berserah pada Allah dan terima dengan redho....Insyallah 


Berusaha, Berdoa Dan Bertawakkal Kepada Allah 

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemat serta menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya.”
 
Riwayat Ibn an-Najjar
 
Huraian
Pengajaran Hadis:

i) Kekayaan dan mengumpul harta untuk mengukuhkan ekonomi sangat digalakkan di dalam Islam dengan syarat-syarat tertentu seperti mengeluarkan zakat, bersedekah untuk meninggikan syiar Islam atau melakukan apa sahaja kebajikan yang harus di sisi syarak. Ini penting kerana dengan cara ini tabungan (dana), pembahagian dan perluasan sumber sesama Islam boleh dilaksanakan dengan baik dan lancar untuk kepentingan sesama umat Islam bagi mengelak daripada pinjam-meminjam, hutang-menghutang dan sebagainya.

ii) Kemiskinan itu kadangkala boleh membuatkan aqidah seseorang terpesong di mana musuh-musuh Islam akan mengambil kesempatan di atas kekurangan dan kelemahan yang dihadapi itu untuk mempengaruhi ke arah kesesatan. Oleh itu kemantapan iman sangat penting, jangan sampai menyalahkan takdir di saat menghadapi kemiskinan atau kesusahan hidup.
iii) Rezeki dan kemewahan datangnya daripada Allah S.W.T. Setiap manusia dituntut untuk berusaha mengubah nasibnya tetapi diingatkan agar tidak bersikap rakus dan tamak sehingga mencetuskan permusuhan dan perbalahan, dengki-mendengki dan sebagainya. Sebaliknya hendaklah bersikap sederhana dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan Allah sama ada banyak ataupun sedikit.

No comments: