Monday, June 25, 2012

ANTARA SHEBBY DAN FAM

Assalaamualaikum wbt,

Saya merasa terpanggil untuk bercerita pasal Shebby dan FAM,  berdasarkan kisah benar......kekadang saya tidak faham dengan sesetengah pegawai FAM yang masih menyanyikan lagu lama kecuali Tan Sri Annuar Musa yang memang mempunyai prinsip dan jujur dalam perjuangkan mutu bolasepak MalaysiaSaya merasa terpanggil nak mendedahkan 'salah laku' sorang dua pegawai FAM....yang bersikap begitu hipokrit dan tidak jujur dalam menjalankan tugas mereka Saya tabik spring pada Tan Sri Annuar Musa kerana berani menyaman FAM.....berani kerana benar...

Pertama , tahniah kepada Shebby kerana dilantik  sebagai Pengarah Kejurulatihan ,  Blackburn Rovers...salah satu pasukan di Liga Divisyen Satu, England.  Saya mengenali Shebby dan rapat dengannya dari tahun 2006 hingga 2008 dan pada ketika itu beliau di lantik selaku Penasihat kepada pasukan bolasepak Telekom Melaka (TMFC) dan pada ketika itu saya selaku Setiausaha Kehormat TMFC  hinggalah  TMFC menarik diri dan membubarkan pasukan pada September 2007. ( Ketika TMFC menarik diri  tahun 2007,  Tan Sri Annuar Musa masih aktif dalam politik dan belum aktif dalam bolasepak Kelantan dan FAM).  TMFC ketika itu tidak dibenarkan menyaman  FAM sebab nak jaga nama TM.  Saya akur pada ketika itu sebab saya adalah anggota tetap TM.....kalaulah saya individu seperti Tan Sri Annuar Musa ketika itu sudah pasti saya akan saman FAM...

Antara tahun 2006 hingga 2008 Shebby  agak lantang mengkritik dan memberikan pandangan kepada FAM,  pada ketika itu,  pihak FAM tidak begitu suka dengan komen beliau dan tidak senang dengan komen2 pedasnya dan ada satu konspirasi menjatuhkannya dan akhirnya TMFC terbabit secara tidak langsung (sila baca entri saya tahun 2008/2009) dan TMFC dibubarkan akibat konspirasi tersebut....Beberapa pegawai FAM mengatakan Shebby tidak layak untuk menjadi Jurulatih TMFC dan tidak layak mengkritik FAM hanya kerana beliau mempunyai lesen bolasepak kelas C. ( Shebby hanya dilantik sebagai penasihat sahaja dengan TMFC dan tak perlu lesen apapun)  Di Malaysia sekarang atau pada ketika itu, beliau hanya boleh dan layak  membawa pasukan kelab2 kecil termasuk pasukan piala belia umur 17 tahun ke  bawah sahaja !!!!!.  Nak jadi jurulatih Negeri dan pasukan kelab  mesti ada lesen kelas A dan lesen kelas B hanya boleh jadi pembantu......kelas C.....faham2 sajalah.....

Nah sekarang kita boleh lihat ,  apakah dengan lesen C, Shebby boleh mendapat jawatan di pasukan Kelab di England.  Kenapa kelab besar di England boleh melantik Shebby  ke jawatan tersebut tanpa lesen antarabangsa...(Satu lagi fakta Shebby adalah die hard fan pasukan Totenham Hotspurs)........maka sibuklah sorang dua pegawai FAM memberikan kenyataan bahawa Shebby boleh memberikan sumbangan kepada Malaysia untuk pembangunan program bolasepak Malaysia.....dulu engkau kata Shebby tak layak  dan tak boleh komen pasal bolasepak Malaysia......Apa ni.....Malulah sikit.....tahun 2007  dan sekarang 2012.....baru 5 tahun......saya  selaku saksi ketika tahun 2006-2008 masih boleh ingat nama2 pegawai FAM yang masih hidup lagi ni.........biarlah bermaruah diri....

Anda nak tau kenapa pegawai FAM ni mula nak 'bodek' Shebby......sebab nak tumpang glamour dan tumpang  masukkan player Malaysia ke kelab2 ternama England......lupakanlah.....sebab Kelab2 di England  mempunyai syarat ketat di sana,  ranking pasukan negara mestilah di bawah 96.....sedangkan ranking pasukan Malaysia di tangga ke 154/156.....saya tak sure  ranking Malaysia yang sebenar. 

Sekali lagi saya nak tegaskan.....saya memang menyokong pasukan Malaysia,  tetapi saya tidak menyokong sebahagian besar pegawai FAM yang ada sekarang....mereka ni dah outdated dan tidak mempunyai idea lagi untuk memajukan bolasepak Malaysia.  

Saya berani cabar FAM bagilah saya mana2 pasukan Malaysia yang lemah atau mereka tak mau jaga kepada saya..... saya sanggup bawak pasukan ini ke tahap yang tinggi. Insyallah.   Saya sanggup letak jawatan dengan Syarikat tempat kerja saya sekarang.....kalau mereka nak bagi pasukan bolasepak wanita kepada saya pun saya terima,  saya sanggup bekerjasama dengan Tan Sri Annuar Musa untuk menaikkan mutu bolasepak wanita Malaysia ( FAM macam dah tak berminat untuk memajukan  bolasepak wanita Malaysia).  Tapi syarat utama , jangan ganggu apa kami akan buat.....kami akan pastikan pasukan bolasepak wanita disegani di peringkat Asia Tenggara,Asia dan Dunia. Insyallah Allah bersama saya.


Tidak ada sebarang niat kecuali ingin membantu menaikkan semula nama Malaysia di persada dunia bolasepak.....kepada pengurusan FAM berundurlah kalau tidak ada idea lagi...bagilah peluang kepada orang lain yang ada idea baru....tidak perlu dikecam atau disuruh letak jawatan....ingatlah bahawa Malaysia sudah jauh tertinggal.....Filipina, Laos, Bangladesh, Myanmar, Vietnam dan Kemboja.....semakin menjarakkan diri....Thailand dan Indonesia sudah tidak mahu lagi mengadakan perlawanan persahabatan dengan Malaysia kerana standard kita dah jauh ketinggalan.....apa lagi yang perlu kita nyatakan atau berikan tanda (indicator),  sudah terang lagi bersuluh.....

2 comments:

Saiful Zanetti said...

Salam bro!

I like your statement so much, I have been thinking of copying it & posting it on FB! Well bro, all of us do shares the same views & feelings towards what is happening in our football arena.That's is why whenever we made a step forward, FAM stupidly drag all of us not 2 but 3 steps backwards & we never recovered since...please continue to expose & higlights the FAM brainless behaviour including the perpetraitor. No need to be afraid, these clowns wouldn't have the guts to confront such person like you let alone the brains. Majulah Bolasepak untuk rakyat & negara...bukan untuk monyet2 FAM

rosli said...

Bro Saiful,

Silakan...saya sendiri memerlukan sokongan rakyat Malaysia untuk memajukan bolasepak Malaysia