Wednesday, June 20, 2012

SEBAIK - BAIK ORANG YANG BERHIJRAH

Assalaamualaikum wbt,

Hadith :
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr r.a: “ Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang maksudnya:” Seorang Muslim adalah orang yang tidak merugikan Muslim lainnya dengan lidah, mahupun dengan kedua tangannya. Dan seorang Muhajir (orang yang berhijrah) adalah orang yang meninggalkan semua larangan Allah SWT.”


(al-Bukhari)
 
Huraian

 
Hijrah mengandungi hikmah yang besar sekali peranannya dalam pembangunan ummah. Suatu kumpulan masyarakat tidak akan menjadi baik jika setiap individu yang ada di dalamnya telah rosak kerana kumpulan masyarakat itu bergantung kepada individu itu sendiri. Oleh itu hijrah amat ditekankan di dalam al-Quran dan disebutkan sebanyak lebih 28 kali di dalam berbagai bentuk dan makna. Dengan hijrah, hati, perkataan dan perbuatan kita akan menjadi bersih dari segala maksiat, dosa dan syirik seperti kisah khalifah Umar bin al-Khathab r.a yang menarik untuk kita renungkan bahawa beliau sebelum memeluk Islam dikenali dengan julukan “penghulu para pelaku kejahatan”, namun setelah berhijrah, beliau menjadi pemimpin yang disegani, tawaddhu’ dan suka menolong orang miskin, menjadi tonggak bagi berkembangnya agama Islam. Hakikatnya hijrah sangatlah berat, kerana di samping harus memiliki kesabaran, kita juga dituntut memiliki keteguhan aqidah dan keyakinan agar tidak mudah termakan dengan pujuk rayu dan godaan dari kenikmatan dunia yang fana.
 

2 comments:

mama ju said...

salam sejahera

Hijrahtu naik pangkat ke> hehe tahniah.
Tadi terseempak Dr Ridzwan dikarangkraf. Macam ada photoshoot je , smart2.

rosli said...

Mamaju,

Buat masa ini tidak naik pangkat, permohonan pertukaran secara lateral sahaja....saja nak tukar angin..belum menjadi kenyataan lagi...Insyallah

Alhamdulillah , hebat Dr Hj Ridzwan,sahabat saya tu. Saya pun dah lama tak berjumpa dengan beliau.