Monday, June 11, 2012

HANTU DURIAN

Selamat Sejahtera Ke Atas Kamu,

Dari kecik saya memang suka durian.....dulu boleh makan banyak tanpa rasa apa-apa. Rasanya di antara 7 beradik sayalah yang paling kuat makan durian....Hantu Durian.... Bila dah banyak umur ni.....semuanya kena kawal takut membawa mudarat kepada diri sendiri.

DURIAN JENIS MUSANG KING /KUNYIT 
PEBERET SAYA SEKARANG

Seingat saya sejak tahun 1971 kami adik beradik berulang ke Kg Batu Laut, Banting setiap bulan Ogos (musim cuti sekolah) jika musim durian,  duduklah kat pondok jaga sendiri buah durian,  kebun milik wan dan atuk.  Walaupun kami bukan cucu kesayangan mereka kerana kami dari keluarga susah....bila musim buah pasti kami balik kampung.....hinggalah tahun 1979 bila arwah abah pulang ke kampung dan duduk di tanah dia sendiri.... kami tidak lagi 'menyibuk' di kebun arwah wan dan atuk....kebetulan abang2 dah kerja dan mampu beli durian sendiri...Kekadang jadi sedih bila bercerita tentang durian, musim buah dan perhubungan antara sedara mara....

 SEDAP DURIAN NI...RM 18- 24 SEKILO...PERGHHHH

Kini semua tu dah jadi kenangan kerana,  saya dan adik beradik lain menumpang makan durian di kebun milik arwah abah di kampung yang sama.  Entah kenapa musim durian sekarang tidak semeriah dulu, saya pun dah tak teruja nak jaga di pondok durian.  Cari duit dan simpan duit setiap tahun ....pergi ke mana2 gerai durian di sekitar Bandar Baru Bangi....pilih dan beli.....nak durian kampung, durian kunyit, udang merah, IOI, D 24 dan banyak lagi.....tepuk dada tanya selera.

 BELI DAN MAKAN PUAS2...
TAK PERLU SUSAHKAN SEDARA MARA LAGI

Kekadang bila ingat memori lama rasa terluka dan terasa sedih bila dikatakan 'sedara durian' sebab kami akan muncul pada musim durian sahaja....resam dunia.....sekarang saya tetap menjenguk mereka yang masih hidup dan duduk di kampung selain musim durian,  mereka berjaya 'mambakar' semangat saya  untuk tidak datang hanya pada musim durian...kini saya boleh makan apa saja durian dengan rezki yang Allah bagi kepada saya....tidak berniat untuk bermegah atau menunjuk,  sekadar kekadang terasa begitu 'hina' bila miskin dan dipandang sengkek  dan menyusahkan sedara mara bila tidak berduit masa kita kecik2 dulu.  Teringat abang saya yang sulong dan abangah saya selalu pesan, "jangan berdendam dengan sedara mara sebelah abah atau emak" ....zaman dah berubah....dunia tetap berputar adakala kita di atas dan adakala kita di bawah....

Yang pasti sekarang , bila musim durian antara Mei hingga September.....saya tetap jadi 'Hantu Durian'....bukan lagi di pondok durian tetapi di gerai2 tepi jalan yang jual durian....hehehe....pilihan hati Musang King/Kunyit, Udang Merah, IOI dan D 24.


Teringat jenis durian jantung pemberian sorang kenalan dari Pontian dulu.....Dato Abd Razak, bekas DO Muar....durian yang paling sedap pernah saya makan....

No comments: