Wednesday, December 1, 2010

JENAKA DI PADANG GOLF - HANG NAK PI MANA ? - PART 1

Salam,

Kalau kita teliti sejarah lalu, Portugis sebenarnya nak serang Kedah, Penang dan Perlis, tp bila bila mereka dapat tau terlalu ramai Hang kat sini.hang dah malan, hang .........sampaikan ada sebutan hang nak pi mana....mereka takut, so tak jadi serang utara Golden Chersonese, dan bila mereka dapat tau ada 5 Hang ajer di Melaka, Hang Tuah, Hang Jebat , Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu, tulah sebab Melaka di serang....dan akhirnya Melaka dengan mudah di tawan oleh Portugis....ini fakta sejarah yang aku dapat dari rakan2 golf yang memang ramai kaki lawak.....hahahaha......

5 Hang di Melaka ni memang teror,  Hang Tuah kesayangan Raja, tapi aku tak suka dia,  dia kaki bodek raja,  Hang Jebat di katakan penderhaka,  aku suka Jebat, Hang Kasturi adalah hero aku yang sebenar.....ada sebab. nanti baca next entri, Hang Lekir dan Hang Lekiu tak banyak aku tahu.....rasanya mereka ni pengikut setia Tuah kot.....

Dari beberapa pembacaan aku dalam wikipedia dan blog2 para sejarawan.....mereka kata 4 Hang ini asal dari China,  Hang Too Ah, Hang Jee Bat, Hang Ler Kiu dan Hang Ler Ker kecuali Hang Kasturi yang mereka kata adalah kawan 4 hang ini masa kecik dan asal dari Melaka atau mungkin rakyat Melaka susah nak sebut Kasturi sebab tu mereka katakan dia ni berasal dari Melaka.  Pada aku pulak kita boleh sebut Hang Kath Auri....so masa tu ada limau kasturi dan nak senang mereka sebut Kasturi.....hahahaha....ni aku reka`sendiri.

p/s Amaran : Jangan guna semua jawapan di atas semasa menjawap soalan PMR/ SPM or STPM


7 comments:

sonata anak kancil said...

la ni ramai Hang tu....macam2 hang tu ada...

rosli said...

Salam Hjh Zaleha,

Selamat pulang dari bercuti di bumi anbia....mesti best kan....hope one day dapat ikut jejak Hjh....

Betul tu hjh hang tu makin banyak....next entri saya nak cabar minda sejarawan kita....siapa yang bertikam dengan Hang Tuah....Hang Jebat or Hang Kasturi ?

Aki44 said...

Salam En Rosli,

Hang Jebat my hero, dia pembela rakyat jelata, tak pak turut/pak Hang guk sprt tuah tuh.

aznaz said...

salam dari Makkah


cl suker Hang Jebat...true Hero....


waslam

rosli said...

Salam Aki 44,

Tunggu entri pasal Jebat dan Kasturi, entri yang lebih serius dan bukan jenaka

rosli said...

Salam CL,

saya pun suka Jebat, tp next entri nanti CL pun akan turut terkedu dengan citer pasal Kasturi

Anonymous said...

Saya memang dr dulu meminati Hang Kasturi. Dia Melayu. Dia Tenang. Dia Warak. Dia amat d hormati dlm 5 saudara inu. Dia lebih suka merendah diri tapi kehebatan nya bersilat dn ilmu perubatan amat tinggi dn hebat... dia bkn keturunan sebarangan. tq