Saturday, December 4, 2010

TIKAMAN MANA LEBIH BISA ?

Salam,

Tikam depan, tikam belakang, tikam ekor, tikam lidah dan macam2 lagi tikaman ,  mana yang lebih baik dan lebih sakit ?......jawapannya tikaman tulang belut yang terbaik.... sebab itu tikam buat duit dan merupakan salah satu jahitan di leher baju kurung....kakak aku pakar jugak buat baju kurung jahit tikam tulang belut....hehehe....kalau nak tempah sms, or call aku or tgk entri pasal kakak aku....

Tikam belakang sakitnya kita saja yang tau....Ada satu jenis tikam yang aku tak akan paparkan secara khusus di sini,  orang yang berumahtangga saja yang tau, takut nanti aku dituduh penulis blog porno pulak.....hahaha...


Antara tahun 1986 hingga  Julai 1993 aku biasa bertikam lidah dengan boss dan kemuncaknya aku letak jawatan dan join company aku sekarang....kat sini dah 17 tahun aku kerja.....macam2 tikam aku belajar....pernah belajar tikam depan , tikam belakang dan macam2 lagi. Sebenarnya kalau diikutkan tikaman2 ni aku dah lama 'MATI' dah sebab hingga sekarang masih ada beberapa lagi 'pisau' masih tercacak di belakang aku....hehehe.

Banyak tikaman dah aku buat....yang paling aku tak suka tikam belakang......tapi aku kena belajar jugak sebab antara tahun 1993 hingga 2004 dah`banyak pisau tercacak 'di belakang aku.  Cuma yang aku tak belajar adalah tikam ekor sahaja....hahaha.  Sebelas tahun aku ditikam kawan baik.....bila aku membalas dengan berbagai tikaman yang aku pelajari.....semua orang marah.....macamlah mereka baik sangat..hehehe , mereka jugak bukan malaikat.....

Dont worry....orang mcm aku dah dapat balasan Allah,  mereka yang tikam aku juga dah dapat balasan Allah,  ada yg dah berhenti kerja, dah VSS , berhenti 24 jam dan macam2 lagi....fair and square.....selagi aku kerja di sini ada yang pandang sinis.....mgkn mereka akan puas hati jika aku mati atau berhenti kerja. Sebab tu orang tua2 selalu pesan pada kita,  guru2 pun selalu pesan buat baik berpada2 dan buat jahat jangan sekali.....(Ni pengakuan berani mati  punya).  Apa nak buat, tanggung ajer lah...Aku dah maafkan dunia dan akhirat kawan2 dan musuh2 yang tikam aku dulu dan aku juga berharap mereka maafkan aku...Amin.


Selagi waras dan selagi hayat dikandung badan, aku akan sentiasa ingat bahawa Allah adalah pencipta aku dan aku akan terus menghambakan diri kepadaNYA. Aku dah tak peduli dengan semua tikaman itu,  aku lebih takut di SANA nanti ,  bila nak berdepan dengan Allah nanti...ada sesiapa nak rasa 'Tikaman' dari Allah..... ?

10 comments:

nadz said...

Assallamualaikum Rosli,

Ngeri ya bila berkisah hal tikam menikam ni. Dalam pekerjaan memang ada 'tikam belakang' dan 'bertikam lidah'..Itulah kehidupan ini bila wang dan nama adalah segala..
Semuga kita dirahmati Allah.

manzlie said...

salam dari makkah

alhamdulilah...semua tikaman cl dah rasa....redha dan pasrah....

cuma takut 'tikaman ' dari allah swt yang saudara sebut tuh...subhanallah mohon di jauhkan...



waslam

CM said...

salam en rosli

jom CL kalau semua tikaman dah rasa kita rasa LOMPAT TIKAM lakk,,hmmm manisss...

cuba pulak TIKAM BATU...

rezeki said...

salam rosli


i baca tajuk je , i dah terbayang tikam.... paling .... hehehehe

rupa2nya u dah tuliskan hahaha

Dlm sejarah hidup i, rasanya i tak pernah tikam belakang , tapi org tikam belakang i mmg ramai wooooo hehehehe
(tikam badan tau )

semua i tahu psl ada yang mengingatkan supaya berhati2

tak kisah psl Allah Maha Kaya dan berkuasa, nanti mrk terimalah balasan dan "tikaman" dari Allah

rosli said...

Salam mama Nadz,

Saya setuju dengan bab kehidupan dan wang tu, ada lagi satu ....kuasa punya byk isu

rosli said...

Salam CL,

Bila dapat elak tikaman dan 'hidup' selepas tikaman kita akan jadi lebih kuat dan segar...

rosli said...

Salam CM,

Betul tu, lompat tikam mmg sedap tp saya tk berapa suka sbb manis sgt....

Tikam batu tk sure camana....

rosli said...

Salam CR<

Betul kata you, dlm hidup ni kena hati....orang bisness cam you lagi byk cabaran....dont wori kita ada Allah yg jaga kita

sally said...

Salam,

mulanya sekadar lalu di sini..but this n3 had caught my attention. Sangat menarik..dan yg paling menarik adalah the ending part. Itulah ayat tikaman yg paling berkesan..syabas.

rosli said...

Salam Sally,

Tk berkunjung ke rumah saya. Saya sekadar berkongsi rasa. Masih ramai yang suka bertikam di luar sana , lebih2 lagi di pejabat, kekadang saya tidak faham dengan segelintir tabiat orang kita yang berugama Islam, tikam belakang memang mainan mereka, bila suruh berdepan tidak berani....bisa tikam belakang memang lama terutama ditikam kawan baik kita...entahlah...