Wednesday, January 12, 2011

JENAKA DI PADANG GOLF- PART 3 ( PEGAWAI/ KONTRAKTOR MELAYU)

Salam,

Bagi  yang tau  pasal golf,  kita biasa dengar  terma2, Hole In One,  Eagle, Birdie dan Par,  Boogie dan double boogie dan hancur.  Semua golfer kejar Hole In One, Eagle  atau Birdie.....kalau dapat Birdie senyum melebar.....sampai ke telinga.....kalau dapat Eagle....dua bulan menjaja cerita..... dan kalau dapat Hole In One terus berlagak banget....

Beberapa tahun lepas masa baru belajar golf aku sempat bermain golf dengan 3 orang lagi kawan aku di Bukit Unggul Golf Resort, yang sorang tu Melayu kacuk India...,  yang sorang tu Melayu berdarah Minangkabau,  yang sorang lagi Melayu Rawa dan aku Melayu Bugis campur Cina ...kira2 semua Melayulah  yang satu ketika dulu masa belajar , masuk U hingga kerja guna tiket Melayu bertaraf bumiputra. Tau apa jadi di  padang golf....

Bila tiba di satu lubang PAR 4 , pukulan aku baik dan dapat BIRDIE dan kawan2 yang lain teruk, ada  yang boogie,  double boogie atau hancur.....aku senyum melebar bangga,  biasanya di lubang seterusnya aku dapat penghargaan....honour untuk mulakan pukulan tee.....Dengan bangga guna driver dan buat pukulan.....kechepeh.....pukulan tak menjadi dan bola golf jatuh depan tee box......muka aku merah padam....malu pun ada.  Kawan bersorak...." tulah kontraktor Melayu.....baru menang satu lubang dah berlagak.....Melayu mudah lupa....Melayu mudah lupa diri.....disambut dengan ketawa berdekah oleh kawan2 dan aku sendiri......tiba2 kawan yang berdarah Minang tadi terus berkata,  "nasib baik aku bukan Melayu....aku Minang",  sorang lagi kawan yang ada darah India pun sampuk...."nasib baik aku mamak"......yang ketiga pun cakap...."nasib baik aku Rawa"......aku pun sama...."aku pun bukan Melayu ....aku Bugis".  Semua tak mengaku Melayu.....Last sekali semua ketawa berderai...... Sekadar berkongsi jenaka.

Hampeh betul.....bila tak menjadi atau buat salah terus tak mengaku Melayu.....sedangkan dari sekolah rendah sampai masuk U dan kerja semua guna atas nama dan kuota Melayu...

Yang pastinya aku bangga dilahirkan sebagai orang Melayu berdarah Cina dan berugama Islam

p/s Sekadar jenaka di padang golf, tidak ada sebarang niat untuk mengata bangsa sendiri  sekadar nak ingatkan diri sendiri dan segelintir kontraktor Melayu yang terkadang terlupa diri bila dah senang.....dan dah dapat projek besar punya!!!!!!

10 comments:

mama ju said...

aslkm sdr Rosli

Seronok juga dgr cerita taukeh2 main golf....tgk bola ke uzbek lawan kuwait?

rosli said...

Salam mama ju,

Rasanya tk tgk bola, tgk channel lain. Dah kira bagus ni mama ju minat bola.

مسافر اسلام said...

assalammualikom wtb en Rosli. Berbagai ragam manusia ya...
Mesti ada lagi yang menarik yang ramai org tak tahu kesah di padang golf.
Wasalam

rosli said...

Salam Mi,

Memang ada banyak, ada rezki saya share byk lagi citer menarik

Ayah Zain said...

salam,

seumur hidup tak pernah main golf

rosli said...

Salam AZ,

Ikut nasihat saya, kalau belum terlibat dengan golf, jangan sekali2 main golf...masa dan wang ringgit byk kena korbankan. Bagi yang dah terjebat cam saya ni, apakan daya hati dah suka kena gagahkan jugak. Ketagihannya jugak melampau.

rezeki said...

salam

heheheh mmg betul
bagi yg dah terjebak dlm monat golfing ni, hujan ke , ribut ke, taufan ke
hayun ttp hayun hehehe

alhamdulillah
saya dr dulu hingga kini tak minat dan tak pernah main golf ,

berkaitan kontraktor melayu yg mudah lupa mmg ramai , terutama bukan kontraktor sejati yg dapat award projek secara politikal , jadi wang "easy come, easy go"

Aki44 said...

Salam Sdr Rosli,

Main golf xde salahnya, yg salahnya ada yg main dari lewat zohor hingga maghrib, solat asar & maghrib entah kemana. Bagi yg menghurmati waktu solat, no problem.

rosli said...

Salam CR,

Tk berkongsi pandangan pasal kontraktor easy come easy go tu....lagi satu saya setuju jangan terlibat dengan golf....

rosli said...

Salam Aki44,

Betultu Aki44, ramai yang langgar waktu solat, bagi yang nak main golf skrg saya cadangkan tee off by 7.30 pagi dn biasa akan habis by 12.30 th...boleh terus gi solat...bagi kebanyakn kelab golf skrg mereka biasa sediakan surau di tengah2 padang golf....lebih mudah...tp semua ini terpulang pada diri masing2.