Friday, February 19, 2010

CUACA PANAS DAN LIMAU (PONKAM ZUGAR)

 Salam,

Akhir-akhir ini ramai yang mengeluh pasal cuaca panas di negara kita.  Perlis dan Kedah mencatat cuaca yang terlalu panas.  Semalam CL tunjuk gambar mendung di Makkah.  Kat negara sejuk pulak salji melampau.

Aku pulak setiap Raya Cina mesti beli limau ,  tak kena rasanya kalau tak beli limau ,  macam aku pulak yang nak sambut CNY....Tahun ini beli PONKAM ( Zugar)...dah berpuluh biji aku bedal....anak2 aku kurang suka mereka tak minat dengan buah limau ni. Ada orang kata cuaca panas jangan makan limau nanti badan panas dan batuk......aku degil agaknya.....

Dah dua minggu aku rasa suhu badan aku panas, batuk pun belum baik....dua hari lepas BP aku naik....doktor bagi MC 3 hari.....ni tengah lepak kat rumah ajer doktor suruh rest....

tengok buah limau ni  aku teruja ajer.....tak boleh kawal....bedal jugak  dua biji pagi tadi !

6 comments:

manzlie said...

salam rosli...

syang lah ,,cl nih limau tak makan, oren tak makan..rugi kan..hehehh

waslam

rosli said...

Salam CL,

Limau ni ada baik dan buruk, tp CL boleh makan buah-buahan lain.....tp yang paling best buah khurma...

Atikah said...

Salam En Rosli...

Saya kalau makan limau nie banyak2 mesti sakit tekak...

NGINAP SRENGENGE said...

Salam anaknda rosli,

Memang kat Kedah ni suhu menerjah hampir 40 darjah C.Lebih2 lagi at Aloq Staq,festival membakar jerami menghuduhkan lagi suasana.Di banggol derdap pun ayahnda tak dapat tahan.Tapi malamnya sejuk,tak pernah tutup tingkap.Angin timur menghembus mesra memeluk kecintaannya ke sekelian tubuh.

Anak ayah pun tinggal kat BBB.Fasa 3.Dekat sekolah kebangsaan jalan 3.Dekat surau as-syobah.

Wassalam.

rosli said...

Salam Atikah,

Patutlah tekak saya ni tak baik2 pun batuk....tp saya masih degil nak makan limau ni....

rosli said...

Salam Ayahanda,

Hope cuaca akan mula sejuk Mac ni, hari tu memang ada berjumpa dengan anak Ayahanda masa kita di Masjid Muaz, cuma terlupa nak ambil no hp anak ayahanda tu.

Saya memang berhajat nak ke teratak ayahanda satu hari nanti. Dah agak lama saya tidak berjalan ke utara tanahair. Bila tengok gambar dalam rumah CL hari tu memang teruja sangat nak ke sana.