Saturday, June 26, 2010

IBU BURUNG PUN SAYANG ANAK........

Salam,

Semua gambar ni aku snap ketika sedang bercuti di TM Resort PD pada 18 hingga 20 Jun lalu. Ketika sedang rakam gambar landskap dan pokok bunga, ternampak  satu sarang burung dan ada seekor ibu burung agaknya bersama seekor anaknya.  Aku tak sure nama burung ni,  dulu aku panggil burung ni dengan nama burung Maina....nampak macam burung merbah pun ada  mintak maaf aku tak sure nama betul burung ni...!

Ternampak burung dan sarangnya

 Tu paling dekat yang boleh....
kejap lagi ibu burung lari dah

Dah lari ibu burung tu....

Yang tinggal sekor anak burung

Tunggu makanan dari ibunya....
Mulut anak burung ternganga luas...
lapar agaknya

Ibu burung ni lari tak jauh....
nak jaga anaknya 

Esoknya anak burung pun dah tak ada kat  sarang tu,  entah ke manalah ibunya bawak anaknya berpindah....ibu burung tu rasa terancam agaknya......begitulah kisah burung dan anaknya.....negara kita sekarang gejala buang anak dan gugurkan anak.....takut bila diperkatakan...

12 comments:

kak su said...

Salam Rosli

Sarang tu kat umah kerZ???

Mana peginya mereka ya...???

Buang anak?? Gejala yg ditakuti....

Padahal ada orang sampai kena beli bayi baru rasa ada anak kan...

Bersyukurlah kita yang ada anakkan...

Wslm

manzlie said...

salam rosli


benar tu...banyak kisah di akbar tentang pembuangan anak...masyaalah..


waslam

rosli said...

Salam kak su,

Sarang tu dekat sangat dengan resort tu, berdepan dengan wakaf.

Betul kita kena bersyukur bagi yang ada anak sendiri. Gejala sosial yang kita kena jaga terutama anak2 kita

rosli said...

salam CL,

dua tiga bulan lepas gejala buang anak makin teruk di Msia, kes di Klang dan Trengganu dll, bimbang dengan anak2 kita yg semakin membesar dan terdedah kepada masalah sosial. Nauzubillah.

nadz said...

Assallamualaikum Rosli,

Gejala yang melanda masyarakat kita.. sedih dan ngeri nak difikirkan..
tapi kena fikir juga..pelajar sekolah pun apa kurangnya.. gejala yang datang dari semua peringkat..

rosli said...

Salam mama nadz,

Betul tu, gejala ni melanda setiap peringkat masyarakat kita, baru2 ni pelajar sekolah ugama di Kelantan, ngeri jugak apa yang berlaku, kena banyak berdoa mintak tidak berlaku kepada anggota keluarga kita.

Atikah said...

Salam En Rosli,
lama tak jenguk kat sini.. Wah... dah up skill menembanknya... hehehe

taj said...

Salam Rosli...


wahhh...skodeng burung eh...cantik gambar...

lama dah gi resort PD tu...leh pas nih gathering PDKM wat kat situ ek..cadangan je

rosli said...

Salam Atikah,

Lama jugak Atikah berehat....hope semuanya dah ok.

Saya baru dengan bab2 DSLR ni, memang best tak payah fikir pasal filem habis....boleh snap ikut suka jer.....yg pntg memory card besar...

Masih belajar lagi ni.

rosli said...

salam Taj,

TM Resort PD baru jer siap renovation, tak lama lagi dapat perabut baru, lepas ni kalau ada cadangan nak buat gahering kat situ best jugak, booking TM Resort Pd saya boleh bantu....yg lain kita boleh bincang....bagus idea tu

KAMATO said...

kena zoom dari jauh baru boleh ambik ibu burung bagi anak makan, mahal gambar tu kalau dapat ambil

rosli said...

Salam Kamato,

Bila dah gini, tu yang teringin beli telefoto yg panjang pulak ni.....tp harga mak oi....dekat2 RM 3k tu....habis lari bajet.....penin2....kena tangguh dulu.