Tuesday, June 29, 2010

MEMANCING IKAN PUYU

Salam,

Sejak bulan Mac 2008 , anak bongsu aku, Ammar kalau balik kampung mesti nak memancing ikan puyu/ikan betok di parit depan rumah.  Musim panas ni menyebabkan air parit dah susut sangat dan ikan pun dah kurang,  tapi bagi Ammar pancing tetap pancing walaupun ikan dah kurang sangat. Pernah sekali tu ada orang kampung singgah dan beli 5 ekor ikan puyu yang dia pancing, pakcik tu kasi RM 5,  seronok sangat dia masa tu.... Aku rasa bakat memancing dia warisi dari aku....sebab aku dulu pun memang kaki pancing tasik dan laut...pantang musim cuti sekolah mesti gi memancing ikan.

Kali ini Ammar kurang bernasib baik sebab seekor pun tak dapat,  biasanya akan dapat sekurang2nya 5 ekor, paling banyak dapat dulu 18 ekor ikan puyu sehari.

Paras air parit dah susut sangat

Gaya seorang pemancing tegar

Walaupun panas tetap menunggu umpan di makan ikan

Air parit tanah gambut wpun hitam tapi jernih

Parit ni depan rumah je.

Air parit dah cetek sangat

Rumah pusaka ini betul2 di simpang empat

Antara beberapa ekor ikan puyu
dalam akuarium kami yang
dipancing Ammar dan abangnya dulu

Dah puas pancing ikan,  pergi laut pulak....

Anak ketam

Beratus anak ikan tu...

Main lumpur pun dia suka

Banyak minat aku masa kecik diwarisi oleh Ammar,  adalah nanti kawan memancing dan mengisa aku.

18 comments:

manzlie said...

salam from Makkah..


seronok ada 'senapang' kan...

jenuh p nembak jer...hehheehh


waslam

kak su said...

Salam Rosli

Wow syoknya Ammar dapat memancing yer...


Wslm

nadz said...

Assallamualaikum Rosli,

Aktiviti yang Ammar suka tu..tersangatlah bagus. perkara beginilah yang akan jadi kenangan buatnya bila besar nanti !

Ada kanak-kanak tak pernah rasa situasi macam tu .
Seronoknya bila teringat kampung halaman dan rumah pusaka..rindu.

Rozali said...

Assalamualaikum Rosli

anak2 saya tak merasa situasi macam tu

seronok nyer Ammar tu

Wassalam

Azima said...

Salam En.Rosli,

Bestkan bila balik kg..
dapat pi mancing,lawat kebun..tgk ayam itik...

rosli said...

Salam CL,

Masih tengah seronok dengan'senapang ni", masih belajar lagi

rosli said...

Salam Kak su,

Betul tu, dia mmg seronok sgt kalau dapat memancing wpun di parit.

rosli said...

Salam Mama nadz,

Kenangan saya pun byk di kampung ni wpun saya dibesarkan di bandar....mmg seronok dan rindu dengan rumah kampung....siang panas sgt sebelah malam dan awal pagi kesejukan sbb atap zink...bunyi cengkerik dll

rosli said...

Salam rozali,

Kalau Rozali ada kawan yg ada kampung boleh join....hope one day dapat bawak you join saya di kampung...

rosli said...

Salam azima,

Kebetulan kampung saya dekat dengan laut, ada parit dan ada pokok buah2an....kebun kecik saja tp boleh buat macam2. syukur sgt

shami2 said...

Salam Cik rosli..

Biarkan ammar main2 macam tu..semua tu akan jadi nostalgia indah bila dewasa nanti..saya kecik2 dulu pun macam tu...rumah dekat bendang...tuk wan jga bendang dan kawasan tali air dengan cukup bersih..saya boleh main2 dan tangkap anak2 udang..dan boleh bawa balik dimakan seisi keluarga...heheheh indah sungguh kenangan lalu dizaman kanak2...

rezeki said...

salam rosli

saya dulu kekecik pun kaki redah longkang dan parit besar tangkap ikan puyu ni hehe

rosli said...

Salam shami2,

Betul tu, saya suka tengok dia minat dengan apa yg saya buat dulu, cumanya dia belum pandai berenang lagi, saya sedang ajar dan bagi dia berani sikit. Bila dah ada basic berenang akan ada lebih yakin nnti

rosli said...

Salam CR,

Wah kita ni ada aktiviti yang sama masa muda, dulu mana ada astro, ps3 psp dll, dulu hanya ada main selipar, main getah, main layang2 buat sendiri dan main parit...nostalgia semua aktiviti tersebut.

taj said...

Salam...

wahhhh...mengisa ketam...

best... dulu pernah tahun 2008 di pantai morib...meletihkan tapi puas...seronok...

teringat masa tu, hujan siap ribut...dan khemah kami diterbang angin ke atas pokok...mmg lawak masa tuh...kenangan yg xleh dilupakan...first time

nikmatilah kehidupan selagi berkesempatan...

Ummi Humaira said...

salam akhi Rosli...

masa kecik2 dulu ,ummi pun minat gak memancing ikan puyu ,tp dlm sawah , masa tu anak2 padi ditanam bkn diserakan benih padi macam sekarang ... dan dulu tak der racun yg boleh pupuskan ikan mcm sekarang.

seronok tengok Ammar memancaing dlm parit tu...

rosli said...

Salam Taj,

Aktiviti mengisa ni memang dah jadi aktiviti orang area sini....dari morib menghala ke tg sepat....memang byk ikan dan ketam, ikut rezki mereka.....tp memang penat

rosli said...

Salam Ummi,

Betul tu kalau di sawah padi lebih byk ikan dulu, haruan pun ada mcm2 ada. Saya mmg suka galakkan Ammar memancing, tp skrg ni ikan dah tak byk cam dulu .....