Saturday, March 6, 2010

CATATAN PERJALANAN MENCARI DAMAI DI HATI - MADINAH DAN MASJID NABAWI PART 2

Salam,

Perjalanan dari Restoran Yaman menuju ke Madinah begitu lama lebih kurang 4 jam,entah berapa kali tertido dan terjaga dah tak ingat. Tiba2 semua orang macam terjaga,  dari jauh dah nampak bandar Madinah yang begitu bercahaya....aku pulak tiba-tiba terasa begitu cemas dan bila mula memasuki bandar Madinah teruja sangat sehinggakan jantung berdebar-debar.....sebelum ini aku memang tak pernah merasa begitu, semakin dekat semakin terasa debar di hati , aku macam tak percaya bahawa aku sekarang berada di bandar Madinah.  Sempat jugak aku melihat rakan-rakan lain yang kali pertama sampai ke Madinah,  masing-masing meninjau-ninjau ke Masjid Nabawisemua macam aku,  teruja dan macam tak sabar nak tengok Masjid Nabawi.  Sampailah bas tu berhenti betul-betul depan Hotel.

Setelah selesai urusan bilik hotel,  Mutawwif berpesan pada semua agar tido awal sebab esok ada program ziarah dalam Masjid Nabawi. Mata aku tak boleh nak terlelap dah...masa tu lebih kurang jam 11.45 mlm ( Malaysia lebih kurang jam 4.45 pagi). Kami bertiga ,aku, abg Khalid dan Musa dah buat keputusan untuk ke Masjid Nabawi malam ini jugak. Pintu utama dah tutup,  pengawal tu mengarahkan kami ikut pintu lain untuk masuk ke dalam masjid. Kami pun semasa berborak-borak jalan lah sebelah kanan Masjid, terasa agak lama dan dalam hati berkata besarnya kawasan masjid ni.
 

Gambar pertama aku snap di Madinah, indahnya Masjid Nabawi, aku terpegun lama.

  
Aku kagum dengan binaan Masjid Nabawi ni

 
Posing pertama di perkarangan Masjid Nabawi terasa macam dalam mimpi 

Kami bertiga secara tak sengaja masuk masjid ikut pintu utama(BabusSalam) terpegun dan terkejut pun ada , masjid agak sunyi, terus solat sunat, lepas tu jalan terus sempat lalu kat Makam Rasulullah,  sempat jugak jengok-jengok  dan berdoa ringkas, masa tu langsung tidak terfikir pasal Raudah....dalam hati berkata esok boleh datang lagi....(sekarang terasa ruginya kami sbb tiada pengalaman). Terus balik ke bilik dan masa tu dah lebih kurang 1.15 pagi.  Matapun bukan oleh lelap sebab 'jetlag' dan waktu Malaysia dan pukul 6.15 pagi. Paksa mata untuk tidor dan dapat lelap sehingga jam 3.30 pagi. 

 SUBUH PERTAMA DI MASJID NABAWI

Terus bersiap untuk solat Subuh pertama di Masjid Nabawi. Teruja sangat dan semangat memang tinggi. Memang lain sangat suasana di dalam Masjid Nabawi, semuanya asing bagi aku, tetapi aku akan biasa dengan suasana begini nanti bisik hati aku.


  
Indah Menara ni waktu subuh
  
Suasana lepas solat subuh pertama aku di Masjid Nabawi
 
 Hening dan damai.

10 comments:

rezeki said...

salam rosli

mmg ketenangan kota madinah tidak dapat digambarkan , sesiapa yang pernah berada di sana pasti akan merasainya

Kota yang aman dan tenteram seperti yg disabdakan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Kota yang menjanjikan 1000 pahala bagi setiap amal kebaikan yg kita lakukan.

manzlie said...

salam rosli..

pasti mengamit memori skg bila memperkatakan kota madinha nih...sungguh aman,nyaman dan tenang jer..sebab ituhlah Rasullullah kita begitu tertarik dan menetap kembali ke madinah dari kota Makkah...alhamdulilah

waslam

rosli said...

Salam rezeki,

Byk perkara saya pelajari di Madinah...kalau tahu dari dulu saya awal2 lagi buat haji dan umrah. Saya redho dan tau semua ini ada hikmahnya

rosli said...

Salam CL,

Sbb tu saya berazam akan kembali semula ke Kota ini....byk memori saya di sini...

sonata anak kancil said...

salam....cite kami lagi teror....masa tunaikan haji...dahlah lama terbang kan...tiba di Jeddah..keesokan harinya...naik bas ke Madinah
( jauh )..duduk belakang sekali...pening - mabuk @ hampir2 nak muntah ....tiba tengahmalam di Madinah...masuk hotel...pas tu dengar azan! biar betul...dah subuh ke? kami pun kurang la tidur...pada hal penat tu...tak lama lepas tu azan subuh....kami pun ke masjid...semua kerja Allah swt...langsong tak penat!!! pening pun tak ade...lepas subuh molek ade berjalan2 sekitar masjid tu....masyaAllah kami sangat2 kagum kuasa Allah swt.

Rozali said...

Assalamualaikum Rosli

Bijak pilih pos yg baik

saya dulu tak banyak ambil gambar
takut kena rampas

Wassalam

Ummi Humaira said...

salam akhi Rosli..

MasyaAllah tiada tempat yg paling hebat di dunia ni kecuali 3 tempat terpilih tu .. yg paling kita teruja sangat sekarang ni tu ler , Masjidin Nabawi dan Masjidil Harom .

mak iiii pi rumah CL dgn dataran kaabahnya , mai sini dgn kisah Madinah plak ... aduuuuh dah tak senang duduk ler .

tumpang tanya , masa di dlm kedua2 masjid tu blh tak bawa kamera @ kena guna hp jer ?

rosli said...

Salam Hjh Zaleha,

Betul tu, kat Madinah semangat kita lain, sentiasa bersemangat ke Masjid. Ada byk lagi saya nak share

rosli said...

Salam Rozali,

Ada byk lagi, tp semua guna hp saya. Syukur tak kena rampas, kecuali sekali di periksa oleh pengawal dan lepas bila dia tgk hp saya.

rosli said...

Salam Ummi,

Actually byk jugak gambar saya guna hp, kamera saya tak pernah bawak masuk mana2 Masjid.

Saya beranikan diri ajer bila snap gambar guna hp, so far ok ....gambar untuk kenang2an.

Tunggu entri lain. byk lagi gambar termasuk Raudah, Makam Rasulullah...