Friday, March 26, 2010

SEKITAR LUAR MAKKAH 2- KENANGAN MANIS 2008

 Salam,

Ini lagi beberapa gambar yang sempat di snap masa ziarah luar Makkah.


LUAS PANDANGAN PADANG PASIR MENUJU KE LADANG UNTA

RASA MACAM NAK BELI JER LADANG UNTA NI ...TAPI TAK CUKUP BUDGET !

MESIN TENUN KAIN KISWAH

GAMBAR SEJARAH DI MUZIUM

GAMBAR TELAGA ZAM ZAM  BARU SEKARANG

BAHAN SEJARAH PENTING

SALAH SATU PENUTUP HAJARUL ASWAD YANG LAMA

 PANDANGAN DARI DEPAN PANCUR EMAS YANG LAMA


TIANG LAMA,  TAK SURE SAMADA MASJIDIL HARAM OR MASJID NABAWI


Lepas ni gambar2 luar Makkah dan sekitar Makkah dan jika ada masa sekitar Jeddah,  ada lagi beberapa gambar yang belum dipostkan lagi.


16 comments:

manzlie said...

salam from makkah..

alhamdulila..menjadi kenangan bagi saudara rosli yang pasti tidak akan luput dalam ingatan..insyalah


waslam

rosli said...

Salam CL,

Semua masih segar dalam ingatan saya, dan fakta menarik pasal perangai unta yang dicertikan oleh mutawwif pun saya masih ingat lagi.

Atikah said...

Salam En Rosli,
Kunjungan yang bermakna...
gambar2 en roslii snap pun cantik2...
dalam meziumboleh ambil gambar ya...

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam rosli,

dah nak tidur, tapi nampak ada entri baru...jenguk2 dulu...nostalgia. bertambah debaran kak nab untuk ke sana lagi.. Insya Allah, mudah2an termakbul jua.

مسافر_اسلام said...

Salam en Rosli..luas padang pasir...begitu juga la luas pegalam yang kita perolehi bila merantau di tempat org...TK kongsi gambar bersama kami semua. Semoga en Rosli juga peroleh kesejahteraan dari apa yg en Rosli lakukan. Amin...

rosli said...

Salam Atikah,

TK , tak cantik manapun gambar tu, Kalau luar MH saya byk guna kamera fuji , murah saja masa tu, 3.2 megapixel, dah rosak dah pun.

Kalau dlm masjid saya guna E90 atau pun nokia 6300. TP yg nikmatnya adalah memori bersama gambar tu, klu boleh guna dslr lagi best, cuma nak bawak masuk masjid je yg susah sikit

rosli said...

Salam hjh zainab,

Kami semua doakan hajat dan doa hjh tu, pagi tadi saya breakfast bersama Dr Hj.Ridzwan, hope buku dia cepat sampai ke Kuantan dan Johor Bharu (Rezeki sahabat kita pun tunggu buku tersebut)

rosli said...

salam MI,

Terima kasih atas doa itu, kami pun doakan MI dapat ke sana satu hari nanti.

Rozali said...

Assalamualaikum Rosli

mengigat kembali haji 2006

Wassalam

rosli said...

Salam Rozali,

Mesti kenangan Rozali sentiasa segar dalam hati. Saya masih menunggu giliran lagi

Kak Sidah said...

Salam Rosli,

Kenangan yang tak akan dilupakan..teringat kembali masa akak buat haji 2008..semuanya segar di memori.

rosli said...

Salam kak Sidah,

Saya percaya semua orang pernah ke sana lebih2 lagi yang buat haji mesti ada kenangan tersendiri.

Saya yg buat umrah wpun lebih kurang 7 hari di Makkah masih teringat dan terasa rindu. Skrg saya benar2 faham kenapa org2 yg lebih tua dri kita sentiasa cari masa dan ketika untuk ke Makkah

boxhousestudio said...

betul cakap rosli...pergi la ke luar negeri kemana-mana pun tak sama "feel"nya dengan menjejak kan kaki ke mari...saya tanam azam nak pergi tiap tahun...jgn ckp pasal duit dulu...he he he...teringin nak pi masa bulan ramadhan yang akhir ke...tak dapat akhir bulan ramadhan pun jadi la...YA ALLAH tambah kan lah rezeki hamba mu ni dan rakan-rakan hamba sekelian YA ALLAH...amin..amin...amin...

rosli said...

Salam Boxhousestudio,(BHS)

Saya setuju, beberapa kali saya lepak kat bumbung MH, masa tu saya rasa menyesal , napelah tak tambah tabungan kat TH sejak tahun 1986.....tp semua ni Allah dah tentukan, saya msih bersyukur Allah masih bagi peluang pada kita ke Makkah dan buka hati saya untuk daftar haji.

Setuju dengan BHS, Ingatan saya pada London, Paris dan Amsterdam tak sama macam ingatan saya pada Makkah

boxhousestudio said...

kalau macam tu Rosli...segala yang terjadi sebenarnya penuh hikmah...pergi lah Haji...dan sama-sama berdoa agar di berkati segala rezeki kita semua... memudahan semua-semua dapat pergi Haji berkali kali dan Umrah berkali-kali ...silap-silap sampai boleh sponsor pula...wah!!!....InshaALLAH.....

rosli said...

Salam BHs,

Insyallah , saya dah daftar dengan TH, kalau ada rezki nak gi dengan pakej,tgk mana yang saya dapat dulu, panggilan haji sentiasa saya sematkan dalam hati saya.