Wednesday, March 10, 2010

PART 8- MASJID QIBLATAIN

Salam,

Selepas Jabal Uhud kami di bawa terus ke Masjid Qiblatain.  Berdasarkan kepada penerangan dari mutawwif dalam sejarah solat umat Islam hari ini Masjid ini merupakan tempat di mana Rasulullah s.a.w. sedang mengimamkan solat berjemaah bersama para sahabat dan mendapat wahyu ketika itu agar menukar arah Qiblat dari Masjidil Aqsa ke arah MakkahBerpusing 180 darjah dan aku masih sukar nak bayangkan bagaimana Rasulullah s.a.w bergerak 180 darjah dan diikuti oleh para jemaah yang lain. Aku kena bertanya lagi dan mendapatkan maklumat yang penting ini. Kalau ada pembaca yang sudi berkongsi  silakan..

 
Masjid Qiblatain dari kawasan parking bas


Biasalah , mesti posing at least sekali


 Menghala keluar ikut arah lampu tu, arah kiblat yang asal dulu (Masjidil Aqsa)

 
Putih  dan cantik menawan menara dan kubah Masjid ini



Jangan marah ok,  masa ni aku menggunakan diri aku sebagai model...dengan kawan2 baru belum mesra lagi, jadi malu nak mintak tolong...

MAKLUMAT DARI WIKIPEDIA:
Masjid al-Qiblatain (المسجد القبلتین) (Mosque of the two Qiblas) is a mosque in Medina that is historically important for Muslims as the place where a companion leading the prayer was told of the change of Qibla and did 180 turn he is said to have been commanded to change the direction of prayer (qibla) from Jerusalem to Mecca. Thus it uniquely contained two prayer niches (mihrabs). Recently the mosque was renovated, removing the old prayer niche facing Jerusalem and leaving the one facing Mecca.
Muhammad was leading the prayer when he received a revelation from Allah instructing him to take the Kaaba as the Qiblah as in the Qur'anic verse 2:144 which reads, "We see the turning of thy face (for guidance) to the heavens: now Shall We turn thee to a Qibla that shall please thee. Turn then Thy face in the direction of the sacred Mosque: Wherever ye are, turn your faces in that direction. The people of the Book know well that that is the truth from their Lord. Nor is God unmindful of what they do.". According to the accounts, Muhammad, who had been facing Jerusalem during the prayer, upon receiving this revelation, immediately turned around to face Mecca, and those praying behind him also did so. After this, the mosque in which this incident occurred came to be known as Masjid al-Qiblatain (i.e. 'Mosque of the Two Qiblahs').

Lepas ini entri  Pasar Kurma.....shopping sakan....'mabuk' kurma masa tu.....

8 comments:

Kak Sidah said...

Salam Rosli,

Dengan perintah Allah, maka bertukarlah arah kiblat, hinggalah sekarang kita berkiblatkan baitullah..

Akak tak singgah kat masjid ni, cuma tgk dari jalan je.

Ummi Humaira said...

salam akhi Rosli...

ummi pun pernah gak singgah solat disana tiap kali berkunjung ke Tanah Suci

rosli said...

Salam Kak Sidah,

Besar sejarah Masjid ini. Pertukaran kiblat

rosli said...

Salam Ummi,

Setiap Masjid yang ada di Madinah mesti ada sejarah dan pahala mesti istmewa sangat.

manzlie said...

salam rosli..

alhamdulilah...cl dah pernah singgah kat masjid nih..


waslam

rosli said...

Salam CL,

Masa CL gi Madinah dulu, mesti byk cover masjid2 lain.. saya paling suka gambar CL dengan buah kurma kat tepi pipi tu....jeles sgt..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam rosli,

kalau ke madinah kita akan dibawak ziarah ke masjid ini. syukur, kak nab dah pernah solat di masjid itu.

rosli said...

Salam Hjh Zainab,

Betul tu, tmpt ziarah mereka relevan dengan sejarah dan byk menafaat.