Wednesday, March 10, 2010

PASAR KURMA DI MADINAH - PART 9

Salam,

Dari Masjid Qiblatain terus ke destinasi terakhir hari ini dan pasti ditunggu oleh semua anggota rombongan umrah  adalah Pasar Kurma.  Masa yang diberi satu jam,  kelam kabut jugak pilih kurma sebab terlalu banyak jenis.  Ikut hati semua aku nak beli ada sorang kenalan bagi aku RM 500.00 buat belanja beli kurma katanya.  So aku pilih kurma AJWA ( Kurma Nabi) beli 6 kilo , harga masa tu 65 Riyal sekilo, selebihnya aku beli kurma lain yang jadi kesukaan aku jugak jenis Mabrom Madinah( betul ke ni...aku tak sure)

 
Ni dia pasar kurma tu, berderet kedai  kurma dan kebanyakan pembantu mereka orang Indonesia..senang bertanya tapi belum tentu boleh tawar menawar sebab taukey mereka masih Pak Arab. 

 
Cam biasa mesti posing dulu, belakang aku tu Abg Khalid dan Musa ( beg silang hitam tu), dua2 roomate aku .

Lepas packing dan bayar  terus masuk bas ,  kami bertiga paling lewat,  kawan2 lain dah lain macam jer tenung kami , rasa bersalah  gak....balik hotel terus ke Masjid untuk solat Zohor di masjid Nabawi.  Dalam bas aku mengelamun puas hati sebab apa yang di hajati telah terlaksana.  Syukur pada Allah bagi rezeki dan nikmat di Madinah ini. 

Esok dah nak bertolak ke Makkah untuk mengerjakan umrah. Aku teruja nak mengerjakan umrah pertama aku....dalam hati masih bercampur baur....aku berserah pada Allah.


13 comments:

مسافر اسلام said...

Salam en Rosli...Dunai Kurma...seronok dpt membeli belah sendiri kurma. Boleh rasa tak masa tu?
Kenapa boleh naik bas lambat? Ada teruja dengan tempat atau kawasan lain ke?
Penbantu Indonisia tu wanita ke? ha....
hehehe...Gurau je...
Tawaf lepas zohor ke?

rosli said...

Salam MI,

Boleh rasa, mereka tak marah, kalau nak rasa semua sampai kenyang dan tak beli pu tak apa, tp kita rasa bersalah. Lebih 20 jenis kurma kita boleh rasa....tu yang 'mabuk' kurma tu...'mabuk' masa kat ladang belum reda lagi masa tu...

Jadi lambat tu sbb beli lambat, packing makan masa. Pembantu Indonesia lelaki, pompuan pun ada, saya tak sure samada pompuan boleh kerja ke tak di Madinah...takut salah fakta.

Ni masih kat Madinah lagi, belum buat tawaf lagi..solat berjemaah kat Masjid Nabawi.

aznaz said...

salam rosli..

cl baru je pas makana kurma...hehehehh


waslam

مسافر اسلام said...

Best la pegalaman en Rosli..rakan2 yang lain juga ada pegalaman yang menarik...semoga ia menjadi kenangan abadi. MI hanya boleh berkonsi sahaja. Baca, lihat dan dengar cerita2 di sana.

Ada kurma yang tiada biji ke?

rosli said...

Salam CL,

Best tu, kurma baru tu...mesti sedap sgt.

rosli said...

Salam MI,

Tahun 1974 saya pernah hantar arwah mak long saya buat haji di pelabuhan klang, tahun 1986 arwah emak saya pulak gi haji,...masa tu saya kurang faham , rupa2nya itu adalah doa kita.....

Saya percaya MI pun teringin nak buat Haji dan Umrah, doa dan niat MI akn jadi satu kenyataan. Percayalah cakap saya...tanya CL...

Saya doakan MI berjaya dalam pelajaran, lepas tu kerja, simpan duit sikit2, lepas tu usaha, doa....tgklah hasilnya nanti....

saya dah jumpa sorang kawan baik saya..baru pencen..buat kerja sukarela jaga kubur,pihak Masjid hantar dia buat umrah, rezeki dia menjadi tetamu Allah dan buat umrah tahun 2008 jugak. Subhanallah

Kak Sidah said...

Salam Rosli,

Masih terbayang akak masa disana...teruskan, seronok membaca pengalaman kawan2.

rezeki said...

salam rosli

masa musim haji dulu , kami beli kurma kat pasar tu suruh dia pek terus dlm kotak, balik terus ke kaunter pos malaysia dan poskan ke malaysia. jadi masa kat makkah tak payah nak cari2 .

kurma kat makkah pun datangnya dari madinah

rosli said...

Salam MI,

So far jarang jumpa kurma yang tak ada biji lagi, tp kalau kurma yang di packing khas ada yg mereka masukkan kacang badam, mahal dan sedap.

rosli said...

Salam Kak Sidah,

Saya buat umrah hanya 10 hari di sana dah rasa best dan nikmat bersolat di sana, apatah lagi bagi yang berada 40 hari di sana buat haji, tu yang buat saya daftar haji sebaik saja pulang dari umrah 2008. Tunggu entri saya yg lain2 byk lagi curahan perasaan dan rasa hati.

rosli said...

Salam Rezeki,
Betul tu, lepas packing kita senang post, cuma masa umrah service tu belum ada.

MMg elok beli kurma di Madinah, kat Makkah boleh tumpu pada ibadah.

مسافر اسلام said...

AMIN....semoga doa en Rosli di makburkan Allah s.w.t. Semoga niat dan hajat saya menjadi kenyataan. Saya masih belajar dalam bekerja, bukan penghalang utk saya berazam utk ke sana. Rezeki kita tidak siapa pun tahu, sebelum roh ditiup ke jasat di dalam perut ibu lagi telah di tulis oleh Malaikat bahawa sedemikian jumlah rezeki kita. InsyaAllah...Allah maha megetahui kehendak hambaNYA.
Kisah sahabat en Rosli memang tidak diduga. Siapa juga tidak akan tahu di mana akhir kalam mereka. Begitu juga keimanan kita kepada Allah. Perkara yang ghaib.
Doakan ana ya...


* Saya tak pernah makan kurma yg en Rosli cerita tu, hattar kurma fresh pun.

JazakaAllah.

rosli said...

Salam MI,

Betul apa you nyatakan tu, rezki kita semua Allah tentukan. Kurma yang special tu, byk bila bulan puasa, kalau di kedai biasa dalam kota , mereka packing cantik.

Kurma fresh tu, ada yang manis kekadang ada yang kelat skit, tp sedap, bergantung pada individu dan minat mereka dengan kurma fresh ni.